Derde analyse: plaatjes peilingen online

Thu Mar 31 15:34:14 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Terwijl de listserver down was heb ik mij een nieuw toetsenbord
aangeschaft (hopelijk vallen en nu dus geen letters meer weg) en
heb ik een nieuw plaatje gemaakt van de peilingen.

Op,
   http://www.fluks.dds.nl/peilingen/
staat,
   HISTOGRAM.jpg

Dit is momenteel het histogram (=staafdiagram) voor alle peilingen bij
een interval van 3 zetels. Bovenin het plaatje staat het meest waar=
schijnlijke aantal zetels (gedeeld door 10) en daaronder de bijbehorende
sigma. De plotjes geven het histogram en de corresponderende Gaussiaan.
Hoe hoger de piek, hoe smaller de Gaussian en dus des de waarschijnlij=
ker het aantal zetels waar de grafiek rond gecentreerd zij.

In het groen staat bijv. dat de coalitie 61.34 p/m 4.51 zetels heeft.

In plaats van alle peilingen kan men natuurlijk ook de laatste 10 of zo
kiezen (kwestie van het opschonen van de input-tabel door het programma).
Als iemand een zinnige keuze weet hoeveel peilingen (of hoever terug,
dat kan ook - de laatste 100 dagen of zo) ik zou kunnen plotten...
Want alles is natuurlijk wat veel en geeft geen ontwikkeling weer.