Internet vs. D66

André van Wanrooij a.v.wanrooij at D66.NL
Thu Mar 31 15:46:44 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: owner-d66 at nic.surfnet.nl [mailto:owner-d66 at nic.surfnet.nl] Namens
Martijn Meijering
Verzonden: woensdag 30 maart 2005 21:45
Aan: d66 at nic.surfnet.nl
Onderwerp: Re: Internet vs. D66

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik ga even bijkomen van de schrik

Tja, da's inderdaad even schrikken. Maar die zogenaamde tweedeling binnen
D66 over bestuurlijke vernieuwing is er volgens mij helemaal niet. Volgens
mij is iedereen daar voor. De een zal het belangrijker vinden dat de
ander, maar volgens mij is er heel brede steun voor de kroonjuwelen en ook
voor hun status als kroonjuwelen.

[André van Wanrooij]
Ben ik met je eens.

Je kunt je afvragen hoeveel al dan niet doorgaan met de coalitie uitmaakt
voor het bereiken van onze doelstellingen.

Als we in dit kabinet blijven zitten, krijgen we in ieder geval een heel
wenselijke grondwetswijziging in eerste lezing door het parlement. Het
ziet er natuurlijk wel naar uit dat de boel dan in tweede lezing zal
sneuvelen. Als we nu duidelijk maken dat bevestiging hiervan in tweede
lezing met tweederde meerderheid voor ons de doorslaggevende reden zal
zijn om al dan niet deel te nemen aan een volgende regering (als we die
kans al krijgen), dan hebben we denk ik een goed verhaal om de volgende
verkiezingen in te gaan. Inmiddels is de economie dan ook weer
aangetrokken. En dan is er tenminste de *kans* om binnen twee jaar een
kroonjuweel binnen te slepen. Mislukt dat, dan kun je nog altijd met
opgeheven hoofd de oppositie in.

[André van Wanrooij]
Hier maak je een kleine rekenfout hoor. Tijdens de huidige periode is het
mogelijk (niet waarschijnlijk) de GW wijziging in 1e termijn door beide
Kamers te krijgen. Daarna zullen er verkiezingen dienen te zijn geweest
vooraleer een 2e lezing kan worden voorgelegd. Dit houdt dus direct in dat
onder een volgende regering pas verzilverd kan worden. De kans dat dit gaat
lukken is uitermate klein. Juist vanwege dit gegeven is Hans van Mierlo
bevreesd dat we ons nu al committeren aan een CDA, VVD en D66 coalitie.

Als we nu uitstappen, krijgen we die wijziging niet eens in eerste lezing
door het parlement. Dat betekent sowieso 4 jaar vertraging.

[André van Wanrooij]
Het is irrelevant. De 1e lezing halen we ook in het parlement niet gezien de
opstelling van de PvdA.

Dus zelfs als we van de kroonjuwelen een breekpunt willen maken, is dit
misschien niet het beste moment om te breken.

[André van Wanrooij]
Als je bedoelt dat breken nu of doorgaan geen enkel verschil zal gaan maken
mbt de gekozen burgemeester ben ik het met je eens.

Maar de werkelijke tweedeling gaat denk ik over de economische politiek.
Ik snap best dat er voor wie toch al tegen de economische politiek van dit
kabinet is, nu niks meer over is om enthousiast over te worden. En als je
toch niet verwacht dat de geplande grondwetswijziging het zal halen kan je
misschien beter nu de oppositie ingaan.

[André van Wanrooij]
Voor velen is de economische politiek reden om te stoppen. Ik kan me daar
ook best iets bij voorstellen. Minder legt het nu eenmaal eerder af tegen
meer. Ondanks dat ik niet veel vertrouwen heb in de gekozen burgemeester ben
ik toch voor blijven zitten in de coalitie. De investering in onderwijs en
innovatie en het aanpakken van de media zijn voor mij opstekers. Verder en
voor mij zeer zeker niet onbelangrijk: Verkiezingen en daarmee de PvdA
belonen voor haar conservatisme en regenteske gedrag, is voor mij uit den
boze.

Groet,

André van Wanrooij, Roosendaal

Dus niks kroonjuwelen, het gaat gewoon over economische politiek. En
daarover bestaat inderdaad grote verdeeldheid.

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SIGNOFF D66
Het on-line archief is te vinden op:

--
This message has been scanned for viruses and dangerous content by MoveNext
MailScanner, and is believed to be clean.