Trouw: Van Mierlo keert D66 mogelijk rug toe / Van Mierlo met allereerste Verk. Program te weerleggen.

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Mar 31 00:02:57 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Eens Marc, vrijzinnig-democratisch, dat is D66. Ik heb me nooit prettig
gevoeld bij dat sociaal-liberale label. Alsof wij de twee ideologieen
bij elkaar brengen. Onzin natuurlijk. Paars heeft laten zien dat dat tot
niets leidt. Problemen worden aan de kant geschoven, niet structureel
opgelost, door sociaal-liberalen.

We moeten ons juist positioneren tegenover de drie dominante ideologieen
en voormalige zuilen in Nederland. Denkend vanuit de burger, niet vanuit
de utopische maatschappij. Mensen empoweren door machtsstructuren te
doorbreken. Verantwoordelijkheden van onderuit toewijzen, niet andersom.
Als je dat als sociaal-liberaal wil verkopen, dan vindt ik dat jammer,
maar ik kan dat tolereren zolang het resultaat oplevert, zolang de
werkelijke beginselen en de herkenbaarheid niet gaan leiden onder dat
label. Met spijt moet ik de afgelopen jaren constateren dat dat helaas
wel het geval is. Het label heeft D66 niet gered, maar nog verder in het
moeras weggeduwd.

Groeten,
Mark Giebels