Afgewezen motie gekozen burgemeester: waarom?

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Mar 30 21:54:58 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik heb teruggezocht naar de motie Van As (LPF).

Sinds wanneer is "Ik vraag mij echter af of die constitutioneel zuiver
is." van Balkenende voldoende (ook voor D66!) om deze oplossing zonder
meer af te serveren? Misschien dat er in een commissievergadering wel
iets gezegd is, maar dat kan ik niet terugvinden.

Als zovele andere functionarissen tot ieders tevredenheid door de kroon
benoemd worden dan vermag ik niet te zien wat het bezwaar is om
burgemeesters op die manier door de kroon te blijven benoemen, ook als
ze direct verkozen zijn. En als het goed is dan ontstaat daarna
automatisch de concensus die voor een grondwetswijziging nodig is, voor
als we het toch netjes willen regelen (maar waarom ook...).

De heer Van As (LPF): (...)

- Er is veel stuk gemaakt op het terrein van de bestuurlijke
vernieuwing. De Lijst Pim Fortuyn is daar bepaald niet blij mee. Wij
zoeken naar een oplossing. Wij realiseren ons dat talloze functies door
de Kroon benoemd worden, bijvoorbeeld notarissen en officieren in de
krijgsmacht. Wellicht is er een pragmatische manier om de gekozen
burgemeester toch in te voeren. De huidige burgemeesters worden door de
minister van Binnenlandse Zaken door de Kroon benoemd. De vraag is waar
de minister zijn voordracht vandaan heeft. Ik mag dat waarschijnlijk
niet zeggen, want de premier deed er nogal geïrriteerd over, maar dat is
uit de achterkamertjes. Wat weerhoudt het kabinet ervan om ervoor te
zorgen dat de Wet verkiezing burgemeester in die zin wordt aangepast dat
de winnende kandidaat van de verkiezing automatisch de kandidaat is die
door de minister van BiZa bij de Kroon wordt voorgedragen? Het is
wellicht niet zo elegant, maar het kan wel een goede oplossing zijn. Ik
dien op dit punt een motie in.

(tekst motie:)
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat de grondwettelijke benoeming van de burgemeester door de
Kroon, op voordracht van de minister van Binnenlandse Zaken, geen
uitspraak doet over de wijze waarop genoemde minister tot die voordracht
komt;

voorts overwegende dat het in het belang van de bestuurlijke vernieuwing
gewenst is dat er een gekozen burgemeester komt;

verzoekt de regering, te onderzoeken of de Wet verkiezing burgemeester
zodanig zou kunnen worden aangepast, dat de winnende kandidaat van de
burgemeestersverkiezing automatisch de kandidaat wordt die door de
minister van Binnenlandse Zaken wordt voorgedragen voor benoeming door
de Kroon,

en gaat over tot de orde van de dag.

De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door het lid Van As. Naar mij
blijkt, wordt zij voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 1 (30053).

(commentaar MP:)
Minister Balkenende: Voorzitter. Ik dank de leden van de Kamer voor de
inbreng in tweede termijn.
(...)
- De heer Van As heeft twee moties ingediend. De eerste motie heeft
betrekking op de grondwettelijke benoeming van de burgemeester door de
Kroon. Het moet gaan om een Wet verkiezing burgemeester. Dat betekent
dat er een andere methode wordt gehanteerd, waardoor een en ander zich
afspeelt binnen de bestaande wettelijke raamwerken. Ik begrijp de
oplossing. De vraag is of een dergelijke aanpak constitutioneel zuiver
is. Ik heb daar grote aarzelingen over. Nu is steeds gekozen voor de
koninklijke weg: eerst deconstitutionalisering en vervolgens debat. De
heer Van As komt met een handreiking. Ik vraag mij echter af of die
constitutioneel zuiver is. Om die reden moet ik aanvaarding van de motie
ontraden.

(Resultaat:)
Motie afgewezen met alleen de LPF voor.