Trouw: Van Mierlo keert D66 mogelijk rug toe / Van Mierlo met allereerste Verk. Program te weerleggen.

Wed Mar 30 21:49:44 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Berard Aris <B.Aris at TWEEDEKAMER.NL> forwarde een D66-tekst uit 1967:
>Deze oprichting vond plaats omdat de ideologieen van de bestaande
>politieke partijen geen antwoord meer geven op de vragen die ons
>bezighouden.

 Daarom werd ik in 1972 lid van D66.

>De partij heeft tot doel (...) bij te dragen tot de GEESTELYKE EN
>MATERIELE ONTPLOOIING VAN ALLE MENSEN (1) (...) (1)= een puur liberale
>formulering; BA

 En daarmee zitten we midden in de problematiek...

 D66 is van oudsher een vrijzinnig-democratische (niet-ideologische)
 partij - opvolger van de VDB. Tegenwoordig worden we doodgegooid met
 het 'sociaal-liberalisme' - een dergelijke IDEOLOGIE bestaat niet alleen
 in 't geheel niet maar loochent de vrijzinnig-democratische traditie van
 de partij (en dat terwijl de individele vrijzinnig-democraat wel degelijk
 liberaal kan zijn).

 Het is geen toeval dat de 'oude garde' (daar hoor ik duidelijk ook bij
 ook al ben ik dan generatiegenoot van de Dittrich c.s.) in opstand komt
 tegen dat VVD-gedoe van D66. Tegen de ideologie, tegen het verloochenen
 van de bestuurlijke vernieuwing, tegen het verketteren van al wat 'links'
 zij.

>DAARTOE zal de partij streven naar een RADICALE DEMOCRATISERING (2) (...)
>2)= hier dus nadrukkelijk als middel neergezet! BA

 Neen dus: het is een doel. Behalve uit de formulering zelf blijkt dat
 ook uit wat volgt...
>Ten aanzien van de MIDDELEN welke gehanteerd behoren te worden om deze
>doeleinden te bereiken...
 ^^^^^^^^^^
 ...qed...

>...wordt GEEN SPECIALE VOORKEUR UITGESPROKEN. (3) (...) (3)= dus niet
>automatisch: staatsrechtelijke hervorming boven of voor alles! (...) BA

 Nu voer je dit op als middel waar het onderdeel zij van het doel (dat jij
 middel noemt): RADICALE DEMOCRATISERING. Tja...

>De doelmatigheid zal zoveel mogelijk de keuze bepalen, in het bijzonder
>waar het de mate betreft, waarin de overheid moet worden ingeschakeld.
>(4) (...) (4)= En waar de overheid geen rol speelt, is Staatsrecht niet
>meer relevant! BA

 Beide zinnen handelen over het pragmatisme (een middel), niet over het
 staatsrecht. Het pragmatisme van de vrijzinnig-democraat is de pendant
 van de ideologie van de sociaal-liberaal.

 Oftewel: je poogt het pragmatisme van het vrijzinnig-democratische ver-
 leden van D66 te vervangen door de ideologie van het sociaal-liberale
 heden van de partij door wat te gaan scharrelen met doel en middel.