Internet vs. D66

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed Mar 30 21:44:55 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik ga even bijkomen van de schrik

Tja, da's inderdaad even schrikken. Maar die zogenaamde tweedeling binnen
D66 over bestuurlijke vernieuwing is er volgens mij helemaal niet. Volgens
mij is iedereen daar voor. De een zal het belangrijker vinden dat de
ander, maar volgens mij is er heel brede steun voor de kroonjuwelen en ook
voor hun status als kroonjuwelen.

Je kunt je afvragen hoeveel al dan niet doorgaan met de coalitie uitmaakt
voor het bereiken van onze doelstellingen.

Als we in dit kabinet blijven zitten, krijgen we in ieder geval een heel
wenselijke grondwetswijziging in eerste lezing door het parlement. Het
ziet er natuurlijk wel naar uit dat de boel dan in tweede lezing zal
sneuvelen. Als we nu duidelijk maken dat bevestiging hiervan in tweede
lezing met tweederde meerderheid voor ons de doorslaggevende reden zal
zijn om al dan niet deel te nemen aan een volgende regering (als we die
kans al krijgen), dan hebben we denk ik een goed verhaal om de volgende
verkiezingen in te gaan. Inmiddels is de economie dan ook weer
aangetrokken. En dan is er tenminste de *kans* om binnen twee jaar een
kroonjuweel binnen te slepen. Mislukt dat, dan kun je nog altijd met
opgeheven hoofd de oppositie in.

Als we nu uitstappen, krijgen we die wijziging niet eens in eerste lezing
door het parlement. Dat betekent sowieso 4 jaar vertraging.

Dus zelfs als we van de kroonjuwelen een breekpunt willen maken, is dit
misschien niet het beste moment om te breken.

Maar de werkelijke tweedeling gaat denk ik over de economische politiek.
Ik snap best dat er voor wie toch al tegen de economische politiek van dit
kabinet is, nu niks meer over is om enthousiast over te worden. En als je
toch niet verwacht dat de geplande grondwetswijziging het zal halen kan je
misschien beter nu de oppositie ingaan.

Dus niks kroonjuwelen, het gaat gewoon over economische politiek. En
daarover bestaat inderdaad grote verdeeldheid.