Hans van Mierlo

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Mar 30 04:09:54 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

André van Wanrooij wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Hoe je het ook went

Andre. Het went wel hoor. ;)

wend
> of keert, de direct gekozen burgemeester in de GW is
> vooralsnog niet haalbaar. PvdA is hier tegen (althans voorlopig)

Dat moet nog blijken. Het debat en de discussie is nog
steeds niet gevoerd. Het opnieuw op de agenda zetten zal
helder moeten maken waar iedereen nu werkelijk staat.

Het kan niet zo zijn dat het EK debacle het debat/discussie
verder maar frustreert. Mooie democratie wordt dat. Ook het
aanbod aan ook de PvdA kan hun in staat stellen het debat
-en op de plaats waar het gevoerd moet worden- in de TK doen
plaats vinden. Daar lijkt me niets op tegen. Als daarbij ook
de rol van de EK in het huidige debacle aan de orde komt,
kan helder worden waar we met onze democratie aan toe zijn
en hoe en welke rol de politiek hier zelf (in) speelt.

>   De enige kans op een direct gekozen burgemeester ligt
> in een CDA, VVD en D66 coalitie, en dan nog moet de PvdA haar huidige
> standpunt bij stellen.

Die kans is aanwezig zolang het debat maar gevoerd wordt. De
alles behalve zuivere politieke opvoering waar we getuigee
van zijn geweest hoort juist bij de cultuur waar we vanaf
willen. Ik kan me neit voorstellen dat de PvdA op deze
heilloze weg voort wenst te gaan.

> Waarvoor zouden ze dan instemmen met een GW wijziging waar ze eigenlijk geen
> voorstander van zijn?

M.I. om een eind te kunnen maken aan de partij politieke
spelletjes. Of die G.W. wijziging er ook komt is
onduidelijk. Het debat moet wel worden gevoerd, maar ook de
rol die de politiek hierin voor zichzelf opeist en speelt
moet aan de orde komen.

Hierin schuilt precies ook die belangen verstrengeling.

Dan kan de burger in een mogelijk gevolg traject een keuze
maken op basius van argumenten. Wat het precies wordt weet
ik niet, dat is immers onderwerp van de uitkomst van de
discussies en debatten.

Het kan niet zo zijn dat een politieke partij zelf maar
bepaald wat de burger wil. Zelfs al wordt je de grootste
partij. Een dergelijke wil op leggen over de hoofden van de
kiezer/burger is erg ondemocratisch. Kan me niet voorstellen
dat de PvdA en anderen daaraan vasthouden. Een dergelijke
partij politieke cultuur kennen we nu al te lang.

Henk Elegeert