Volkskrant: Van Mierlo keert D66 mogelijk rug toe

Wed Mar 30 08:49:42 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  Volkskrant
Datum: 30 maart 2005
       [Het Volkskrant-stuk van Van Mierlo staat nog niet online]

Van Mierlo overweegt tegen akkoord te gaan stemmen
Van onze verslaggever

DEN HAAG - Oud-minister Hans van Mierlo heeft grote twijfels bij het
paasakkoord dat de leiding van D66 heeft gesloten met CDA en VVD. Als
het akkoord de komende dagen niet meer verandert, overweegt de partij-
oprichter zaterdag op het D66-congres 'tenminste niet voor te stemmen'.

Van Mierlo schrijft dit vandaag in de Volkskrant, drie dagen voor het
congres waarop de leden moeten beslissen of D66 in de regeringscoalitie
blijft. Van Mierlo zegt nadrukkelijk dat hij liefst wil dat het kabinet
blijft zitten. 'Ik heb buitengewoon weinig zin om te bevorderen dat er
nu verkiezingen komen.'

Hij noemt het echter jammer dat het akkoord niet 'concreter en overtui-
gender' is verwoord. Zijn grootste verwijt treft de manier waarop zijn
partijgenoten alsnog de gekozen burgemeester in de Grondwet willen rea-
liseren, terwijl ze weten dat de linkse partijen PvdA, SP en GroenLinks
daar tegen zijn. Dit brengt D66 al voor de verkiezingen van 2007 defini-
tief in het kamp van CDA en VVD. Van Mierlo: 'Ik heb daar geen trek in.'

--------
(c) 2005 PCM