Hans van Mierlo

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Wed Mar 30 03:21:19 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Oh ja, en die Wilders copy-paste alles uit de VS, dus die gaat ons ook
helpen met de burgemeester. Heeft hij ook al expliciet verklaard:

http://www.geertwilders.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=120
&Itemid=71

Hieruit:

-----

Er moet ook een einde komen aan de vriendjespolitiek: het onderling
verdelen van de mooie baantjes in het openbaar bestuur (zoals
bijvoorbeeld Commissarissen van de Koningin, burgemeesters en andere
functies in adviesraden en het openbaar bestuur) door de gevestigde
partijen.

Ik wil dat de politiek zich niet langer doof houdt voor de problemen
waarmee gewone mensen dagelijks worstelen. Om die reden ben ik een warm
voorstander van directere vormen van democratie.

Ik ben dus voor:

- Een kiesstelsel waarin kiezer en gekozene in een meer directe relatie
tot elkaar staan en de gekozene zich tegenover de kiezer heeft te
verantwoorden; geen introductie van een districtenstelsel maar wel een
stelsel dat de band tussen kiezer en gekozenen vergroot en transparanter
maakt: zoals meer gewicht toekennen aan het aantal stemmen dat
kandidaten krijgen voor hun plek op de lijst.

- Het aantal voorkeursstemmen dat nodig is om rechtstreeks in de Kamer
te worden gekozen wordt fors verlaagd.

- Bindende referenda bij onderwerpen die van essentieel belang zijn voor
de toekomst van ons land, zoals bijvoorbeeld wijzigingen in de Grondwet
of het sluiten van belangrijke verdragen.

- Terugdringing van het aantal provincies (als vrijwel overbodige
bestuurslaag) tot vier provincies.

- Afschaffing van de Eerste Kamer, waarvan de functie als chambre de
réflexion door de Raad van State kan worden overgenomen.

- Het reduceren van het aantal Tweede Kamerleden tot honderd in plaats
van hondervijftig, zodat zij zich meer met hoofdzaken kunnen
bezighouden.

- De afschaffing van subsidies aan politieke partijen, die zichzelf
moeten gaan bedruipen door zelf op transparante wijze steun en
financiering in de samenleving te verwerven.

- De directe verkiezing door de bevolking van de burgemeester met grote
bevoegdheden, politiecommissarissen in de grote steden en van de leden
van rechtbanken; introductie van juryrechtspraak zodat de stem van het
volk ook in de rechtbank wordt gehoord.

- Onafhankelijke, pluriforme media, en daarom voor de beperking van de
publieke omroep tot maximaal één net, uitsluitend te gebruiken door de
NOS. De overheidssubsidie naar alle andere publieke
omroepen/omroepverenigingen wordt onmiddellijk en definitief gestopt.

- Het terugdringen van hevig bijklussende bestuurders zoals de
Commissarissen van de Koningin. Alles wat door de belastingbetaler
betaalde overheidsfunctionarissen meer bijverdienen dan 10% van het
salaris wordt verplicht in de schatkist gestort.

- Het onmiddellijk afschaffen van de wachtgeldregelingen voor politici
en bestuurders en hen net als andere burgers onder de normale sociale
zekerheidsnormen laten vallen.

- Het onmiddellijk invoeren van een sollicitatieplicht voor
ex-Kamerleden en andere oud-politici.

-----

Wie had dat gedacht? Geertje neemt zo'n beetje alle D66 ideeen over
democratisering over. Waar zo'n Amerikaanse stage al niet toe kan
leiden...

Groeten,
Mark Giebels