Hans van Mierlo

Wed Mar 30 02:16:10 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je hebt me wel aan het denken gezet, net als HAFMO overigens...

Oude tijden herleven, denken...  ;)

Maar het verdergaande kan zich in zijn tegendeel keren.
Een gewone grondwetswijziging kan op die manier namelijk ook gebruikt worden
voor coalitiedwang nu naar de andere linkerkant,
voor de echt gekozen burgemeester naast een neutrale 2/3e meerderheid voor
de neutralisering van de koning (zijn benoeming) uit de grondwet.

Stel dat die als experiment in eerste lezing nog net wel aanvaardbaar is
want terugdraaibaar als het een ramp zou worden (geeft Bos c.s. een
verdedigbaar blabla verhaal). De VVD kan die 2/3e aan die neutrale grondwet
moeilijk onthouden omdat het gebruik onzeker is of onomkeerbaar.
En stel dat de onomkeerbaarheid toch net een brugje te ver is om die linkse
meerderheid te willen vormen met ons en onze onomkeerbare voorwaarde te
verkopen. Toch niet geheel ondenkbaar.

Al met al vond ik het onderhandelingsresultaat er erg snel,
te snel voor de beeldvorming (stelt dus weinig voor, gemakkelijk weggegeven,
lijkt het dan, al hadden anders de verwachtingen nog groter geworden)
en iets meer tijd nemen om wat meer afstemming en overdenking mogelijk te
maken ware welkom geweest bij gelukkig eigenwijze D66-ers, zeker met de rond
het vorige congres invloedrijke hotemetoten.
En zo'n congres dat impulsief raketten koopt, ik vind het maar niks
eigenlijk...

Fritz