Hans van Mierlo

André van Wanrooij a.v.wanrooij at D66.NL
Wed Mar 30 02:12:18 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Mark Giebels [mailto:mark at giebels.org]
Verzonden: woensdag 30 maart 2005 1:33
Aan: a.v.wanrooij at d66.nl; mark at giebels.org; D66 at nic.surfnet.nl
Onderwerp: RE: Hans van Mierlo

<-----Original Message----->
>From: André van Wanrooij

VVD

>[André van Wanrooij]
>Hoe je het ook went of keert, de direct gekozen burgemeester in de GW is
>vooralsnog niet haalbaar. PvdA is hier tegen (althans voorlopig)

Juist, en je kunt ze pas overhalen door het als eis te stellen om met ze in
een coalitie te gaan zitten... Net als met dit kabinet met het CDA gelukt
is.

[André van Wanrooij]

Maar hoe haal je dan CDA en VVD over?

> en het CDA
>en VVD zal een volgende gelegenheid niet voorbij laten gaan.

Eens wat betreft het CDA. Ik heb eerlijk gezegd wel wat vertrouwen in de
VVD. Behalve als die vreselijke Wiegel terugkomt natuurlijk. Maar nogmaals,
ik had het over de minst onwaarschijnlijk oplossingsroute.

Jij denkt dat de PvdA zonder coalitiedwang in de volgende kabinetsperiode om
kan gaan. Daar geloof ik dus helemaal niets van gezien de recente
geschiedenis. En ik geloof al helemaal niet dat Dittrich en co daar op
rekenen --> Men hoopt dus op een linkse coalitie om de rechtstreeks gekozen
burgemeester te verwezenlijken.

[André van Wanrooij]

Hier verschillen we dus van mening. Een linkse coalitie zonder CDA en VVD
zal ons geen direct gekozen burgemeester opleveren. De 2/3 e meerderheid is
dan echt onhaalbaar. CDA en PvdA hebben ons niet nodig dus geen direct
gekozen burgemeester. PvdA, GL en D66 zullen ook geen 2/3e meerderheid
halen. Of de VVD dan voldoende soulaas biedt betwijfel ik, daarnaast moet
dan ook de PvdA nog steeds om.

Al met al wordt ik er niet vrolijker van. Het debat vanavond was ronduit
ruzie-achtig. Boris D riep op tot een breed draagvlak voor vernieuwing van
zowel coalitiepartijen alsook oppositie, terwijl hij tegelijktijd niet
naliet PvdA en GL te jennen (Femke Halsema werd ronduit geschoffeerd).
Onverstandig als je echt met deze partijen tot vernieuwing wilt komen. Wil
je iets bereiken op dit punt, dan zul je toch echt de wrok van afgelopen
week moeten laten varen. Ook Balkenende ging naar mijn mening te ver. Een MP
kan de volksvertegenwoordiging (PvdA) niet betichtten van “fout gedrag”.
Zelfs niet als hij het met een hunner besluiten oneens is. De coalitie heeft
zich niet positief richting de kiezer gepresenteerd. Een coalitie CDA PvdA
is er wel mee op verdere afstand geplaatst.

André van Wanrooij

Geoeten,
Mark Giebels

--
This message has been scanned for viruses and dangerous content by MoveNext
MailScanner, and is believed to be clean.