Hans van Mierlo

André van Wanrooij a.v.wanrooij at D66.NL
Wed Mar 30 01:37:44 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: owner-d66 at nic.surfnet.nl [mailto:owner-d66 at nic.surfnet.nl] Namens Mark
Giebels
Verzonden: woensdag 30 maart 2005 0:59
Aan: a.v.wanrooij at d66.nl; D66 at nic.surfnet.nl
Onderwerp: Re: Hans van Mierlo

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<-----Original Message----->
>From: André van Wanrooij
>
>Wat ik ook met van Mierlo deel is zijn analyse dat CDA, VVD en de
>D66-fractie aansturen op verlenging van de huidige coalitie.

Ik begrijp hier geen bal van. Kun je dat even helder uitleggen?

[André van Wanrooij]
Zij sturen hier op aan door de harde lijn tegenover de PvdA voort te zetten.
Met het voorstel in het paas-akkoord om de gekozen burgemeester direct in de
GW te zetten kiezen ze onherroepelijk weer de confrontatie met de PvdA.
Verhagen en Bos zijn al geruime tijd water en vuur, een coalitie tussen deze
twee partijen is niet aannemelijk te noemen. Een linkse coalitie van PvdA,
GL en SP is twijfelachtig vanwege de verschillen tussen SP en PvdA. Om een
links kabinet (PvdA, GL, ?)te krijgen zou het zeer wel mogelijk zijn dat
Wouter daar D66 voor nodig heeft. De huidige opstelling van onze fractie
maakt dat alleen maar moeilijker.
Het moet jou ook opgevallen zijn dat Wouter Bos en Femke Halsema in het
debat mbt Thom's aftreden zeer mild en terughoudend reageerde naar D66.
Richting VVD en CDA waren de reacties veel harder van toon.

Mark: "Een coalitie met de PvdA en GL en met oppositionele steun van de VVD
lijkt me de minst onwaarschijnlijke oplossingsroute voor het
bewerkstelligen van de gekozen burgemeester in de grondwet. Men stuurt
dus eerder aan op een linkse coalitie..."

[André van Wanrooij]
Hoe je het ook went of keert, de direct gekozen burgemeester in de GW is
vooralsnog niet haalbaar. PvdA is hier tegen (althans voorlopig) en het CDA
en VVD zal een volgende gelegenheid niet voorbij laten gaan. Zeker als ze in
de oppositie zitten. De enige kans op een direct gekozen burgemeester ligt
in een CDA, VVD en D66 coalitie, en dan nog moet de PvdA haar huidige
standpunt bij stellen. Bij een CDA, PvdA, D66 coalitie zijn er al 2 partijen
die zich moeten omturnen, terwijl je dan nog moet afwachten of je VVD
stemmen nogig hebt voor de GW wijziging. Nog los van het feit dat een PvdA
en CDA coalitie D66 absoluut niet nodig hebben voor een meerderheid.
Waarvoor zouden ze dan instemmen met een GW wijziging waar ze eigenlijk geen
voorstander van zijn?

Groeten,
Mark Giebels

[André van Wanrooij]
groet, André van Wanrooij

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SIGNOFF D66
Het on-line archief is te vinden op:

--
This message has been scanned for viruses and dangerous content by MoveNext
MailScanner, and is believed to be clean.