Het accoord

Ger gmw.arts at HOME.NL
Tue Mar 29 09:01:43 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ach Henk, er zijn heel wat modellen te verzinnen, het gaat erom dat er een
bepaalde zekerheid in zit dat niet elke figuur zo maar even burgemeester kan
worden.
Zoals ik al eerder zei, ik ben niet perse tegen een direct gekozen
burgemeester, integendeel, maar ook niet tegen een die door de raad wordt
gekozen.
Er zal een methode bij bedacht moeten worden dat we een garantie hebben dat
er iemand komt zitten met een bepaald minimum aan kapaciteiten. Een gekozen
iemand kan je tenslotte niet zo maar even wegsturen, die heeft een mandaat
tenslotte. Tussentijdse verkiezingen kennen we niet in de gemeente of
provincie. Dus eenmaal gekozen zit er zo'n popiejopie 4 jaar en dat kan heel
veel schade opleveren met alle bevoegdheden die zo'n burgemeester heeft.
De benoemde burgemeester kan via CvdK uit zijn functie worden gezet als hij
of zij het te bont maakt. Als hij gekozen is zit hij voor 4 jaar en kan de
kiezer hem wel wegstemmen na die periode maar in 4 jaar kan er veel kapot.
Zie de 2 jaar Balkje II, dus 4 jaar is erg lang.

Het model wat Thom voorstelde voorzag nergens in, behalve dan dat hij de
functie wou verzwakken ipv versterken wat de bedoeling was.
Er worden nu allerlei beschuldigingen richting de PvdA geroepen maar eerlijk
gezegd is het niks anders dan een afrekening. D66 naaide de PvdA achter hun
rug om een oor aan. Afgelopen week liet Nova het nog maar eens even fijntjes
zien bij monde van Boris Dittrich. Natuurlijk heeft dat meegespeeld in de
opstelling van de PvdA bij de stemming over de gekozen burgemeester, oud
zeer zullen we maar zeggen.  Samen met een erg zwak voorstel van Thom maakte
dat het een nee werd.
D66 staat nu te stampvoeten dat ze zijn teruggepakt als een jongetje van de
kleuterschool.
En het ergste van alles is dat de andere twee coalitiepartijen de verborgen
regie hierover voeren, ze hebben D66 hard nodig maar trachten via een omweg
het wensenlijstje van D66 te omzeilen. Dat is gelukt en dat gaat, vrees ik,
weer lukken. En D66 gaat er waarschijnlijk wéér intrappen.
De extra gelden voor het onderwijs moeten er sowieso komen, maar tegelijk
wordt er nog steeds behoorlijk op bezuinigd en let op, dat gaat gewoon door.
Met de afspraak maken dat gekozen burgemeester er in 2010 moet komen is die
er nog niet hoor. Met de afspraak naar een onderzoek naar bestuurlijke
vernieuwing is er nog geen vernieuwing.
Maar ze trappen er wéér in.

Ger

Wat betreft die burgemeestersverkiezingen ga ik wel een eind met je mee.
Een weekje terug stelde ik daarom een tussenstap voor: de eerste keer
verkiezing door de gemeenteraad. Komt er een redelijk acceptabel figuur
uit, dan dient dat als voorbeeld voor de tweede keer met directe
verkiezing. Dat getrapte model zou mij op den duur niet zinnen.

hv,u