Mediahervormingen

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Tue Mar 29 10:07:54 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

Toch, als je kritisch kijkt naar de resultaten, valt het wat tegen voor een
hele zaterdag onderhandelen en vraag ik me af, wat ze al die tijd daar nu
echt hebben gedaan: de bestuurlijke vernieuwing, het argument voor ons om
mee te doen aan dit rechtse kabinet, is weer terug bij af. Ik benader het
positief en ga ervan uit, dat we nu een kar kunnen trekken met goede
voorstellen op dit gebied, die dan vast onderdeel worden van de politieke
agenda voor de komende jaren bij alle grote partijen. Dat zou winst kunnen
zijn, maar de kans is ook reëel dat we weer terechtkomen in een soort
commissie Deetman achtige toestand (die zich op verzoek van Van Mierlo al
begin jaren negentig met nieuwe staatkundige voorstellen bezig hield).

Investeren in de kenniseconomie lag al besloten in de verdeelsleutel van de
meevallers, de 80-10-10 regel, waarbij 10% van de meevallers naar de
kenniseconomie zou gaan, en de 250 miljoen voor onderwijs ligt voor een
gedeelte besloten in de verwachte toename van het aantal studenten voor
onder meer hoger onderwijs (maar voor kort leidde dat bij gelijkblijvend
budget tot bezuinigingen).

Het doorbreken van de verzuilde mediapolitiek is wel een echte doorbraak,
zij het nog wat mager, maar uit de reacties van Medy van der Laan (Jantje
Smits is cultuur en mag worden uitgezonden) blijkt al, dat het praktisch
weinig verandert en je krijgt er geen menigten voor op de straat.

Maar ook ik ben voor het akkoord, alles afwegend, want ik geloof niet, dat
nu opstappen en verkiezingen ons veel verder helpt: een plek in de oppositie
met zo'n zetel of 6 a 8, schat ik. Ik denk, dat we moeten overgaan tot
hetafschaffen van het merk D66 (dat in lengte van dagen met bestuurlijke
vernieuwing zal worden geassocieerd) en een nieuwe beweging moeten
oprichten, at mij betreft de Links Liberale Partij.

Groet,

Tjerk