congres

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Mar 28 15:32:49 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Henk en Fritz, begrijp ik nou goed dat jullie uit pure wanhoop in
> Willempie onze nieuwe vrijzinnig-democratische populist zien? De koning
> die republikeins beleid voert....

Nee, niet heus, toch, Fritz?

Wat spielerei .... :) Even een terugblik op de mogelijkheden
  die de Koning in die tijd had en hoe de democratie te
kunnen laten functioneren. Hoe te waken over het
staatsrechtelijke en te voorkomen dat op lagere niveaus
geblunderd wordt tegen wet en regels die op hogere niveaus
zijn afgesproken. De volksvertegenwoordiger weet tenslotte
ook niet alles.

Waar het mij om ging was dat de huidige praktijk de "van de
door de koning(in) benoemde burgemeester" waarvan ook
eigenlijk geen sprake (meer) is.

Het vormt al min of meer de weg de de PvdA nu zelf in eigen
beheer wil. In de trant van "... als je veel leden hebt
zitten daar vanzelf ook goede burgemeesters tussen" ... en
"... wij (PvdA-ers) -hebben de meeste stemmen- weten wat
goed is voor het volk en dus wijzen wij die burgemeester
zelf aan ...".

Dat heeft (mijn inschatting) Wiegel dan weer goed begrepen,
en ook dat je zelfs een dergelijk risico niet moet willen
lopen. Krijg een dergelijk gedrocht dan maar weer eens uit
de (grond)wet.

Henk Elegeert