Het accoord

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Mar 28 14:51:58 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Niks tegen de gekozen burgemeester Henk maar ook het standpunt van de PvdA
> heeft een goede gedachte.

Kan ik me niet voorstellen. Oude wijn in nieuwe zakken.

> Een gekozen burgemeester door de raad kan nog
> inhouden dat er gelet wordt op kwaliteit, net als nu.

Er komt dus nauwelijks verandering. Het is dezeelfde kliek
die zichzelf bediend en op oneigenljke gronden en dito
argumenten.

> Ik heb zelf ooit in
> zo'n vertrouwenscommissie mogen zitten en wat kandidaten mee doorgezaagd.
> Natuurlijk is dat niet 100% vrij van partijbelangen maar door de
> samenstelling van zo'n commissie, in ons geval toen 1 persoon per partij,
> kan je daar weinig mee en staat de kwaliteit van de persoon voorop.

Hou op, Ger. Ik ken ook gemeenten waar het daardoor juist
aan kwaliteit ontbreekt. Van zo'n vertrouwenscommissie komt
niets naar buiten en moet je maar afvragen welk een
kwaliteit daar dan weer inzit. Welke afwegingen die hebben
gemaakt en hoe die daar mee om zijn gegaan.

> Als de burger rechtstreeks de burgemeester kiest bestaat het risico dat er
> in sommige gevallen wordt gekozen voor een popiejopie met een aantrekkelijke
> boodschap.

Dat gevaar is nu ook aanwezig, met het bijkomende gevaar dat
ze hun vergissing niet toe willen geven. Zie de PvdA die ook
haar geblunder maar buiten beeld wenst te houden. Ze zouden
er goed aan doen een congres te organiseren en het
ongenoegen over het EK debacel een stem te geven.

> Was het zo geweest indertijd dan had Rotterdam nu met Pim Fortuyn
> of zo gezeten. Of komt Utrecht met een Henk Westbroek opgescheept te zitten.

Onzin Ger. Mogelijk de eerste 4 jaar om eiondelijk een breuk
tre kunne maken met een traditie. Op veel plaatsen kan het
juist daardor ook verbeteren.

> Ik zeg niet dat gebeurt maar het kan gebeuren en dat moet voorkomen worden
> in mijn ogen.

Dan moet je iets anders verzinnen, Ger. Je weinig kritische
houding naar de huidige cultuur stoort me.

> Of de burgemeester nieuwe stijl moet en echte lintjesknipper
> worden. Maar dan heeft hij of zij geen programma nodig en stelt de functie
> geen moer voor.

Dan nemen we er twee, Ger, Eentje voor de lintjes en eentje
voor het echte werk.

> Willen we een burgemeester met vergegaande bevoegdheden,
> zoals nu, dan moet er gelet worden op de kwaliteit.

Ja, dat kunnen de burges ook heel goed, mits er
transparrantie is. Maar dat is allemaal al goed geregeld dus
dat zit wel snor, toch? Immers geregeld en vorm gegeven door
die kwalitietslui van nu.

> Als jij graag wil gaan werken bij een bedrijf voer je een
> sollicitatiegesprek ook niet met de het overige personeel, maar met de
> personeelsfunctionaris of de directeur of zo.In sommige gevallen een
> sollicitatiecommissie. Er zitten grote verschillen in de eisen die aan je
> gesteld worden of je nu corveër wil worden of directielid.

Precies Ger. En nu kiest zo'n club er de juiste persoon bij.

> Voor de functie
> van burgemeester is de enige eis dat je 18 jaar bent in theorie.

Talent laat zich niet vastleggen op leeftijd.

> In voorkomende gevallen kan het zelfs zo zijn dat je complete vechtcollege's
> krijgt. Vergelijk het maar met de gekozen MP.

Waar haal je het vergelijkings materiaal vandaan, Ger?

> Zie je het al voor je dat
> Wouter Bos MP zou zijn van het huidige kabinet? Zou geen lang leven
> beschoren zijn lijkt me.

Precies Ger, dus kiezen we daarna snel weer een andere.
Eentje die het wel kan. Bos is sowieso als afgevallen.
Tenzij de bevolking deze populist in die functie zou willen.

Is daar een commicie voor nodig om dat vast te stellen? gaat
dat mijn opinie over hem wijzigen? Nee, Ger !

> Buiten dat alles, of je voor of tegen een gekozen burgemeester bent, vind ik
> het accoord van zaterdag erg dom. Men weet tevoren dat hetgeen men er mee
> wil niet haalbaar is als de PvdA tegen is.

De PvdA heeft nog geen congres georganiseerd, maar
daarbinnen is men ook verontwaardigd over de EK en het
momentum waarin HUN door de raad gekozen burgermneester nu
aan een meerderheid moet komen. Laat het debat maar
losbranden. Dat had immers nog moeten beginnen.

> Toch gaat de top van D66 hiermee
> accoord en ook de leden vrees ik voor D66. Wie kan je garanderen dat de VVD
> en het CDA nu wel voor zijn?

Tot tweemaal toe bekrachtigd, Ger. Zij zullen zich er voor
in gaan zetten. Anders dan de PvdA, het debat daarover aangaan.

> berichtte
>
> Ik kan nergens vinden of de 750 miljoen bovenop de 700 miljoen van het
> regeeraccoord komen of het een hernieuwde afspraak erover is. Gaan nu de
> voorgenomen maximum studietijd van 5 jaar van de baan? Hele vage verhalen
> weer allemaal waar men weer alle kanten mee op kan. Of is het zo, wat Wouter
> Bos zei, zaterdagavond, dat dit eigenlijk gewoon een paar weken naar voren
> is gehaald en gebruikt om mooie sier te maken en de leden van D66 over de
> streep te trekken?

Dat is oppositie, Ger. Spelletje (bij geberek aan beter)
voor de buhne.

> En als de sociale druk op academici al wat minder wordt, waar blijft de
> vermindering van de sociale druk van de gewone man in de straat, oftewel het
> gros van de kiezers?

Hier heb je een punt en deel ik je zorg.

> Waar blijven de belangen van de mensen in de verzorgs
> en verpleegtehuizen, ik hoor er niets over van de sociaal democs.

Hier heb je een punt en deel ik je zorg.

> Dat vind ik al even.

Dat vond ik ook, maar daar de huidige crisis voor aangrijpen
niet juist. Dat de oppositie er ook maar niet in slaagt to
werkelijk oopositie voeren zegt iets over hun kwaliteit,
niet enkel voer die van het kabinet.

> [...]
> dat D66 hier een geweldige kans voor open doel laat liggen? 3
> Verkiezingnederlagen op een rij achter de rug. Ik hoorde het Boris zaterdag
> nog maar eens zeggen in de herhaling van 2 jaar geleden in zijn motivering
> waarom D66 dit kabinet nooit aan de meerderheid zou helpen. Een vierde
> nederlaag is toch catastrofaal voor D66 of niet? Of zijn de leden van D66 zo
> opofferingsgezind dat men er de partij voor over heeft om de gekozen
> burgemeester er te laten komen?  Is dat het offer wat men wil brengen om dit
> zeer rechtse kabinet in stand te houden of is dat het kostenplaatje voor het

D66 bleef toch?

> In mij ogen, en niet alleen de mijne al ik zo om me heen luister, komt D66
> over als het kleinste jongetje van de klas wat ook graag mee wil spelen,
> kost wat kost.

Kunst zeg, gevolg van het getal, maar dat is in een echte
democratie toch geen probleem?

> Met open ogen en hele grote voeten trapt men er weer in. Men
> kijkt over de verborgen agenda van de twee anderen heen. Dat moet men de
> afgelopen 2 jaar toch geleerd hebben of is men werkelijk zo dom?

Dat risico bestaat idd. Maar ik heb begrepen dat CDA en VVD
nu ook weten dat D66 ministers zich geen rad voor ogen laten
draaien en werkelijk om inzet vragen.

> Ik ben erg benieuwd naar de uitslag van het congres.

Ik ook.

Henk Elegeert