congres

Sun Mar 27 16:15:12 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mooi verwoord, Bart,

Ik noem het momentum, en zie net als jij kansen, geen zekerheden, die
bestaan in een democratie eigenlijk nooit, en door de move van de PvdA in de
EK een besef en positievere houding over de verhoudingen
burgers-democratie-overheid. CDA en VVD moeten wel, niet alleen om D66 nog 2
jaar binnenboord te houden, maar ook om kiezers terug te winnen.

Enige risico is D66 dumpen als ze, CDA én VVD, er samen weer riant genoeg
voor staan, maar die kans op zo'n kiezersverschuiving lijkt me klein zo niet
uitgsloten. D66 behoudt een spilpositie, daarmee doe en bereik je niets in
de opposite tussen twee grote kampen.

Als een schifting "links"=overheid-boven-burgers vs.
"rechts"=burgers-boven-overheid verder uitkristalliseert, naast de bekende
links-rechts=arm-rijk tegenstelling, doe ik daaraan liever actief mee als
D66 in een regering dan tussen twee parlementaire kampen buiten spel te
staan.

Afhaken kan ook tot gevolg hebben dat dit momentum en de goede wil weer
verloren gaat en dat links goede sier blijft maken met de dubbele tong voor
meer regentisme gepresenteerd als vernieuwing in het belang van de burgers
(want de raad draagt allang de burgemeesterskandidaat voor, maar links doet
net of dat een verandering richting de burgers zou zijn). Hoewel dat los
staat van eigenlijke regeringsdeelname, hoort zulk politieke spel er wel
gewoon bij. Laat D66 zich met CDA en VVD en anderen maar uitspreken dus voor
een grondwet waarin de burgers weer het keizersmandaat krijgen over hun
birgemeesters.

Fritz