congres

Sun Mar 27 15:53:53 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Erik van den Muijzenberg" <muijz at dds.nl>
Sent: Sunday, March 27, 2005 2:52 PM

On 27-mrt-05, at 13:36, Fritz van Rikxoort wrote:

> Hoe dan ook, de mislukte afronding van de grondwetswijziging benoemde
> burgemeester, van Thom vs. van Thijn, krijgen we niet in deze
> kabinetsperiode terug, en dan moet je kijken wat je er wel voor terug kan
> krijgen.

"D66 is opgericht om het bestel op te blazen.
D66 heeft zich altijd tegen achterkamertjespolitiek gekeerd.

Als je als partij deel uitmaakt van een coalitie en je wordt
zodanig gemangeld - door de coalitiepartners! - dat je je
belangrijkste programmapunt niet meer kunt uitdragen,
dan moet je daaraan m.i. consequenties verbinden en de
coalitie verlaten.
Het is dan aan de coalitiepartners om als minderheidskabinet
door te gaan, of om nieuwe verkiezingen uit te schrijven,
zodat de gehele Nederlandse bevolking zich over de ontstane
situatie kan uitspreken.

Maar nu is D66 gaan meedoen aan achterkamertjespolitiek,
door een soort nieuwe kabinetsformatie in te lassen zonder
voorafgaande verkiezingen, waarna vervolgens alleen de
leden van D66 zich over het resultaat zullen mogen
uitspreken, lijkt me."

Beste Erik, de gekozen burgemeester sneuvelde bij de PvdA, en Thom's
kiesstelsel niet zo afgesproken in het regeerakkoord stond al ter discussie
(ook binnen D66 trouwens). Nadere afspraken maken als omstandigheden
veranderd zijn is dus heel legitiem, nieuwe verkiezignen doe je niet telkens
als er onenigheid is of omstandigheden veranderd zijn, al leek dat sinds de
moord op Pim even zo. Nieuwe verkiezingen vraag je pas als een coalitie er
niet meer uitkomt en er helemaal geen parlementaire meerderheid meer
mogelijk is een regering te steunen en te vertrouwen.

> beter een D66-minister aan het roer dan dat we buitenspel staan

"De D66 is op afstand de kleinste coalitiepartner. Een D66-
minister staat dus per definitie niet aan het roer; hij/zij mag
alleen de lenspomp bedienen."

Beeldspraak gaat altijd mank, is altijd maar een analogie. Je begrijpt wat
ik bedoel.
Maar een minister doet meer dan de hond uitlaten, al hangt het van
kwaliteiten en houding af wat je bereikt.
Maar niet zelf een minister leveren is een signaal dat je je partijgenoten
nergens toe in staat acht.
Dan moet je niet de politiek ingaan.

> En daarnaast concrete resultaten op andere beleidsterreinen (onderwijs,
> kenniseconomie, publieke omroepbestel).

"Gaat het om concrete resultaten (ex post) of om afgesproken
beleidsvoornemens (ex ante) Fritz?"

Het zijn hoe dan ook concrete afspraken buiten het mislukken van de 2/3e
stem van de eerste-kameroppositie voor deconstitutionalisering van de
burgemeestersbenoeming om. Dus winst. Laten we niet doen alsof er dinsdag
meer is gebeurd dan dat de PvdA hopeloos verdeeld was en is en misbruik van
Eerste-kamermacht maakte.

> Je kunt niet verwachten dat andere partijen D66 nu de alleenheerschappij
> geven omdat Van Thijn zijn zin kreeg in de Eerste Kamer, dus tel je
> onderhandelingsresultaten en knijp je handen dicht, en blijf meeregeren en
> resultaten afdwingen op zorg, kinderopvang, en ervan meeprofiteren.

"Hoe reëel is dat scenario nou eigenlijk Fritz?"

Heel reëel, Erik, zeker naarmate hervormingsmaatregelen tot meevallers
leiden en de economie aantrekt. Maar los daarvan, je bereikt altijd meer in
de regering dan in de oppositie, en kan er altijd nog uitstappen als de
coalitiepartners dwars liggen, en niet omdat Van Thijn het spel won (waarvan
de fractievoorzitter Nooten nu openlijk toegeeft dat ie het fouty heeft
aangepakt Van Thijn zo zijn zin te laten doordrijven).

> Stap je uit het kabinet dan komen er ook allerlei resultaten, inclusief
> het opkrabbelen van de economie en de positieve effecten van de pijnlijke
> hervormingen, maar dan staat D66 buitenspel. Dan oogsten anderen wat we
> gezaaid hebben en profiteren we niet van de investeringen die we gedaan
> hebben, noch van het voelbare momentum dat de mastodonten in de Eerste
> kamer en elders hebben gecreeerd.

"Wie bedoel jij met 'de mastodonten in de Eerste kamer'
Fritz, en waarom noem je die politici zo?"

Van Thijn c.s. die zich niets gelegen laten liggen aan anderen,noch burgers
noch medewetgevers, een rol van senatoren onwaardig.

> Tenslotte, een wetsvoorstel grondwetsherziening met expliciet gekozen
> burgemeester haalt het volgens Wouter Bos niet, maar dwingt de PvdA wel
> kleur te bekennen ipv zoals Wouter nu doet voor EN tegen te kunnen zijn en
> blijven.

"Moeten we hier dan niet uit concluderen Fritz, dat Thom
het politiek spel erg slecht heeft gespeeld?"

Eens Eerik, en daarvoor wil ik niet alles opofferen. Ik heb respect voor
Thom maar zijn kwaliteiten als politicus naar buiten, zowel wervend als
opererend tussen gedeelde machten, nooit sterk gevonden. Noch voor 2001/2002
(Pim Fortuyn), noch in die periode, noch erna. Ik had in de EK niet 100%
vrijwilligheid van gemeenten afgewezen, maar gevraagd aan de PvdA of de 25
grootste gemeenten in staat moeten zijn tot verkiezingen of ook nog
bestuurlijk incapabel daarvoor, en omgekeerd dan elke gemeente de
vrijwillige keuze van verkiezignen in 2006 geboden, verdergaand dan PvdA in
gedachten had in hun eigen partij belang. Ik had een derde termijn gekozen
en de PvdA gevraagd nader te spreken over welke gemeenten zeker en welke
vrijwillig mee mogen doen in 2006. Om zichtbaar te krijgen dat de PvdA niets
wil of iedereen 100% zijn eigen wil wil opleggen. Thom speelde het spel te
vaak als binnen D66, te dwingend.

vdMb

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SIGNOFF D66