Overleeft D66 ?

Thu Mar 24 11:41:49 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Maandag scheef ik...
>Principieel beschouwd hoort de Eerste Kamer dan tegen te stemmen, lijkt
>mij. (...) Dit hoort dus fout te lopen (...) Het simpelste zou zijn de
>stemming uit te stellen totdat men het alsnog met de PvdA over de wet
>eens wordt...
 ...en dinsdag...
>Thom de Graaf moet nu natuurlijk wel z'n consequenties trekken. Z'n
>opvolger moest een inventarisatie maken wat de mogelijkheden zijn om nog
>iets te doen aan het kiesstelsel en verslag uitbrengen aan het congres.
>Dat zegt dan of D66 in het kabinet blijft zitten of niet.

 Gisteravond zei van Mierlo hetzelfde, dat is voor mij wel leuk in een
 periode waarin het niet leuk is om alles juist gezien te hebben.

 Inmiddels weten we dat De Graaf opstapte omdat het kiesstelsel ongewij-
 zigd blijft, dus de inventarisatie komt neer op het checken van de be-
 weringen van De Graaf.

 Terwijl de prioriteit zou moeten zijn om op korte termijn verkiezingen
 te houden en daarbij de 4 tot 6 zetels binnen te halen die D66 in de
 peilingen worden toegedicht, hoor ik rare berichten.

 We zouden iets D66's moeten doen aan onderwijs (alsof er niet genoeg
 bezuinigd wordt), aan Europa (nota bene gisteren prikte de EU dat broei-
 kasfantasietje duurzaam door) en aan illigale immigranten (nou, daar
 wordt de partij populair mee). Geen woord over D66 als laatste hoop voor
 een sociaal beleid (daar kan ik me nog iets bij voorstellen).

 --> Als we een knip voor de neus waard zijn stoppen we er vandaag nog
     mee. Elke andere move wordt genadeloos door de kiezer afgestraft.

 Nu het beleid volledig is mislukt, hoort de inzet thans het overleven
 van de partij te zijn. Niets anders.

 Marc Fluks, Amsterdam