deelname kabinet

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Thu Mar 24 00:43:36 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Wed, Mar 23, 2005 at 11:58:01PM +0100, Tjerk Jouwstra wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> niet makkelijk en nu gaat het er even om (en het debat loopt nog door). Als
> de Tweede Kamerfractie het kabinet blijft steunen ondanks voldoende steun
> over het tweede kernpunt, dan roepen we als leden op zo kort mogelijke
> termijn een ALV bij elkaar en bespreken daar de vraag: doorgaan of niet. En
> dat moeten we ook doen, als we ander wisselgeld krijgen (pardon voor 26.0000
> asielzoekers bijvoorbeeld, dat moet gewoon morgen gegeven worden). Ik ga er
> vanuit, dat hier op de lijst een statutenkenner is (Henk van Lingen?), die
> [...]

Tjerk,

[ik moet de lijstbijdragen van na vanmiddag nog lezen, dus wellicht val ik
in herhalingen]

Als ik me niet vergis (kan laaste versie HR zo snel niet vinden op de
site) ligt het voor de hand dat dat bijeenroepen van een congres toch
in samenspraak met LB moet. Die kan dat het nl. op korte termijn (agenda
week voor aanvang verstrekken). De leden kunnen verzoek doen (5% of 750
leden) en dan moet LB binnen 3 maanden organiseren. Maar er staat een
congres voor over 2 maanden. Als LB niet reageert binnen 2 weken kan
congres door leden uitgeschreven worden zoals LB dat doet.

Inhoudelijk: als er inderdaad geen perspectief was voor Thom inzake
kiesstelsel, moet de fractie harde eisen gaan stellen aan voortzetting
kabinet. Persoonlijk heb ik niet zoveel met dat 2 stemmen gedoe, dus
wat mij betreft kiest men een andere inzet:

-- Via normale wetgeving toch gekozen burgemeester in grote steden.
-- Generaal pardon
-- Wellicht nogwat op onderwijs. Ik vind het onderwijs profiel te mager
   na een succesvolle campagne op dat punt.

Merk op dat de combi gekozen burgemeester plus generaal pardon naar
mijn inschatting ook veel meer steun onder de kiezers zal vinden dan
die 2 stemmen in een ander kiesstelsel.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |