Eerste analyse: plaatjes peilingen online

Wed Mar 23 10:03:37 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL> over m'n peilingen-plaatjes:
>wat reken je nu eigenlijk uit? Dat posities wel of niet trendmatig
>schuiven? En, wat maakt dat uit voor de inhoud van de besluitvorming?

 Ik kijk naar dat wel of niet trendmatig schuiven; de besluitvorming
 zit er niet in. Doorgaans wordt dit soort data tegen de tijd geplot
 maar daar ziet men niet veel in. Maar als men de data tegen de data
 plot...

 Dat laatste plotje,
    http://www.fluks.dds.nl/peilingen/OPPOSITIE_RECHTS__RECHTS.jpg
 toont iets raars: het gaat beter met kleine rechtse partijen op het
 moment dat het beter gaat met rechts als zodanig. Men zou het omge-
 keerde verwachten maar kennelijk is er een 'bijwagen-effect'.

 Ik gebruik een sterrenkundig rekenprogramma,
    http://www.fluks.dds.nl/peilingen/peilingen.prg
 waarij ik alleen maar op de computer hoef in te tikken wat geplot moet
 worden en dat verschijnt meteen op het scherm. Gewoon wat combinaties
 proberen en men vindt wel wat...  :-)