Burgemeeesteren: tussenstap

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Mar 23 10:23:58 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,

Door drukte mocht ik pas hedenochtend te 06.00 uur uit het nieuwscaroussel
van de NOS vernemen dat De Graafs grondwetswijziging is afgewezen.

Ik begrijp alle commotie op de radio en hier op het D66-forum. En dat zeg
ik als fervent voorstander van het verkiezen van allerlei magistraten,
waaronder een burgemeester.

1. Dat geloei tegen de PvdA-fractie in de Senaat vind ik onzin. De PvdA
stelt zich geheel volgens de spelregels democratisch op als oppositie, net
als GL en SP. Dat ze een smoes (politiebeleid) verzint om het Nee te
rechtvaardigen zal mij worst wezen. De meeste politieke partijen verzinnen
smoezen bij inhoudelijk belangrijke zaken, zoals de sociale en economische
wetgeving van Balkje-2. Smoezen noemen we ook wel: ideologie.

2. Beter ware het de PvdA te ontmantelen als oppositiepartij door te wijzen
op het geringe programverschil met andere partijen. Ieder convergeert naar
het midden, de "middenklasse" lijkt 150% van de bevolking te omvatten, etc.
Formeel is de PvdA een oppositiepartij omdat haar elite deels is
uitgeschakeld bij het landsbestuur. Inhoudelijk leunt ze zwaar op VVD en CDA.

Tactisch gezien ben ik wel blij dat de burgemeestersverkiezingen in 2006
niet doorgaan - jaja, ik hoor het gevloek al dwars door het scherm. Waarom?
Wel, uit peilingen blijkt dat in Utrecht met 37% die verschrikkelijke Henk
Westbroek grote kans maakt- de PvdApopulist (nu: Leefbaar Utrecht) die zijn
fractie als een dictator regeert en die voorheen D66-raadsleden uitmaakte
voor "hoer" en de fractieleider "een dwarsleasie" toewenste. Ik zou graag
zien dat er meer tijd komt voor betere kandidaten in Utrecht. En ik vraag
me af of die wens ook in de andere (29) grote steden leeft.

De kans dat de eerste keer dictators en warhoofden opstaan is beslist
reeel. Misschien is een tussenstap mogelijk: de eerste keer mag de
gemeenteraad de burgemeester kiezen, en na vier jaar in directe
verkiezingen het volk.

Henk Vreekamp, Utrecht