Grondwet blijft ongewijzigd

Wed Mar 23 09:41:58 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk van Lingen <henk at VANLINGEN.NET> over mijn opmerkingen:
>Volstrekte onzin, tot voor kort wenste De Graaf niet te wijken maar
>zijn consessies en antwoorden vandaag maken de keuze van de PvdA
>(en GroenLinks) volstrekt bezopen. Het lijkt me dus niet dat de ratio
>gewonnen heeft.

 Jij bent het graag met mij oneens daar waar ik mij niet bezondig aan
 meningen maar kijk wat er aan de hand is, welke kant het op gaat, en
 dat poog te verwoorden.

 Blunder van De Graaf was dat de PvdA niet mocht aanschuiven - zelfs
 niet bij een etentje - maar gewoon even diende voor te stemmen. Blun-
 der van De Graaf was dat er een wetsontwerp lag waar niet over ge-
 sproken mocht worden en waar dus iedereen het over had. Blunder van
 De Graaf was dat voornoemd wetsontwerp echt een ramp was (ik zag het
 maandag voor het eerst en toen ik het zag, wist ik wat er gisteren
 zou gaan gebeuren).

 Zelf ben ik iemand die het formele ondergeschikt maakt aan het inhou-
 delijke - misschien valt het mij daardoor eerder op dat De Graaf het
 omgekeerde doet. En daardoor gaat het keer op keer op dezelfde wijze
 mis. Als het bij mensen als ik mis gaat komt dat omdat anderen de
 analyse niet kunnen volgen en gaan menen het beter te weten. Thom de
 Graaf is iemand die het beter weet terwijl dat nergens op gebaseerd
 is. En omdat'ie het beter weet, luistert hij niet. Hij vervolgt ein-
 deloos een ingeslagen koers zonder te beseffen dat hij niet ter be-
 stemming zal arriveren.

 Thom de Graaf is niet principieel, wel halsstarrig. Hij heeft zich
 volkomen verkeken op de principiele opstelling en de wendbaarheid van
 de PvdA. De PvdA handelde gisteren volkomen rationeel (en dus volledig
 voorspelbaar).

>D66 zit nu de situatie dat het (...) niet in het kabinet kan blijven
>zitten (...) Maar het kan er eigenlijk ook niet uit (...) Een dilemma
>dus, dat vraagt om een list. Welke weet ik niet?

 Die gaf ik gisteren toch ? De opvolger van De Graaf kijkt wat er nog
 te redden is, rapporteert daarover aan het D66-congres en dat beslist
 wat de partij doet. Overhaast reageren zou een nieuwe blunder zijn.

 Wat de gekozen burgemeester betreft zo men het Belgische model kunnen
 overnemen: de Kroon benoemt de door de burgers gekozen kandidaat.