Wet introductie gekozen burgemeester: complete ramp

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Mar 22 08:48:08 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Formeel gaat het er om dat uit de Grondwet wordt verwijderd dat de koningin
een burgemeester benoemd. Een eerste stap dus. Die nog moet worden herhaald
(twee keer voor stemmen nodig bij grondwet wijzigen). Dus er is alle
gelegenheid tot achterkamertjes.

Overigens stond er maandag in de NRC een aardig, ironisch opiniestukje van
PvdA-er Joop van de Berg tegen de huidige PvdA. De reactionaire koning
Willem-2 (die in 1 nacht van standpunt veranderde na een nachtmerrie) zette
de koninklijke burgemeestersbenoeming en het verbod op toetsing van wetten
door rechters in de gronwet - tegen de wil van Thorbecke.
Bestuurlijk-historisch zit de PvdA in de reactionaire hoek, aldus Van de
Berg - ex-dir VNG en ex-senator, en ooit voorzitter van een
studentenvereniging waar ik veel later ook voorzitter werd.

Van de Berg verklaart de angst bij de PvdA voor rechters vanuit de
proletarische sentimenten bij de PvdA tegen kakkers. Mijn aversie tegen
jurrrristen is meer cultuur-historisch: walgelijke mandarijnen die ieder,
ongeacht rang en stand, willen fijnmalen door gezwets.

hv,u
-------