Wet introductie gekozen burgemeester: complete ramp

Tue Mar 22 10:02:11 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Elegeert <hmje at HOME.NL>:
>En het is nu eenmaal het voordeel als het uit de grondwet
>gehaalt wordt. Voor wetgeving is (dan slechts) een
>meerderheid nodig van de Tweede Kamer.

 Maar da's toch juist de reden waarom er thans problemen rijzen ?

 Op het moment dat de oppositie aan het eerste meewerkt, staat ze
 buitenspel. En dus hangt het eerste af van de inhoud van het tweede.

 Volgens mij dient men het eens te worden over de volgende triviale
 punten:
   * Passief kiesrecht: wie kan er tot burgemeester gekozen worden ?
   * Actief kiesrecht: wie mag de burgemeester kiezen ?
   * Ambtperiode: voor welke periode wordt de burgemeester gekozen ?

 Meer moet men volgens mij niet willen veranderen (geen gezeur over
 de bevoegdheden; da's een ander onderwerp - aan de orde is de ge-
 kozen burgemeester). Dan moet het dus een eitje zijn.

>Heeft de PvdA zitten pitten?

 De Graaf heeft de oppositie buitenspel gezet terwijl ze nodig is om
 de zaak te wijzigen. De afgelopen periode doet iedereen consessies
 (gisteren weer Remkes) BEHALVE de Graaf. 't Is onvoorstelbaar: hij
 wijkt weer 's geen haarbreedte van z'n koers af. Gevolg is een vol-
 strekt onnodige crisissituatie.

>de Eerste Kamer behoort geen politiek te bedrijven, is mijn opinie.

 Maar dan stemt de Eerste Kamer dus tegen vanwege de ondeugdelijke
 wetgeving. De enige manier om de zaak nu nog te redden is als de
 Eerste Kamer wel politiek gaat bedrijven zodat er nog een deal mo-
 gelijk is.

>Kijk, en het is toch bepaald niet zo dat het thema sinds 'gisteren'
>pas op de agenda staat.

 Ja. Men had er al lang uit moeten zijn waarbij er voor de vorm nog
 even moest worden gestemd. Nu gaat men stemmen terwijl men er nog
 niet uit is. 't Wordt gewoon een gok: wat denkt de PvdA dat er gaat
 gebeuren als men tegenstemt ? Eigenlijk gaat het daarom...

>De PvdA is het toch al eens dat er een gekozen burgemeester
>moet komen, toch?!

 Ik vind dat de PvdA het heel slim speelt. Men is er niet bij betrok-
 ken geweest en trekken nu hun eigen koers. De PvdA wacht af wat de
 Graaf vandaag doet. Doet hij niets (hetgeen voor de hand ligt) dan
 mag Balkenende het proberen... maar dan worden de eisen natuurlijk
 nog ietwat meer opgeschroefd.

 Vreselijk - want eigenlijk is er niets aan de hand.

 't Wordt een spannende dag...