Eerste analyse: Peilingen 3 september 2004 - 18 maart 2005

Sat Mar 19 11:56:46 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik gisteren:
>ik zal binnenkort eens een programma schrijven (...) Mogelijk dat er
>iets in de cijferbrij verscholen zit dat de computer zichtbaar kan maken...

 Zojuist een eerste programma geschreven...

 Resultaten:
 * Normeringsfout in data: op 28/1/2004 moet de PVDD op 1 zetel staan,
   geen 0 (vermoed ik) want het totaal is 149, geen 150.
 * Wilders vs. Rechtse oppositie (=LPF+CU+SGP+Wilders) is een rechte lijn
   met een maximale fout van 1 zetel (statistich bijna 0).
 * Rechtse oppositie vs. Linkse oppositie is een rechte lijn met een
   maximale fout van 4 zetels (statisch pakweg 1).
 * Opmerkelijk genoeg is er ook een lineaire relatie tussen de Rechtse
   oppositie vs. Rechts (=Coalitie+Rechtse oppositie). Wel stuk vager
   dan het bovenstaande.

 Volgens mij zit er nog wel meer in...

 Marc Fluks