Homohuwelijk in Californie

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Wed Mar 16 00:09:07 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Daar ben ik het eigenlijk grondig mee eens.
Naar mijn smaak hangt er veel teveel gedoe om het huwelijk. De
ontwikkelingen in de richting van het homohuwelijk heb ik nooit als een
verbetering gevoeld.
Voor mij blijft het huwelijk een juridische systeem om een nest te regelen
voor het ontvangen en grootkrijgen van kinderen. M.a.w.: in elke andere
situatie is het onnodig en ongewenst.
Dit is natuurlijk een extreem standpunt. Omdat de staat zich bemoeit met
eigendomsregelingen tussen twee mensen, en met het erfrecht, zijn andere
regelingen tussen mensen die eigendommen delen, nodig. Ofwel: het
samenlevingscontract, aangevuld met een testament, om je vervelende
familieleden van het lijf te houden. Mits er geen kinderen zijn.
Als mensen zelf hun verbintenis willen vieren, prima. Maar moeten daar
eigenlijk maatschappelijke consequenties uit voortvloeien? Het is nou
eenmaal zo gegroeid, mede door de vreemde geschiedenis dat huwelijken uit
oude tijden stammend, soms het karakter krijgen van een contract tussen
families, tussen clans, tussen stammen, ja, zelfs landen! Maar moeten wij nu
daarvoor weer maatschappelijk zwichten? Dat hebben we wel gedaan met het
erkennen van het homohuwelijk.
Ook LAT-ters kunnen een feestje geven, dat ze zoveel jaren samen delen. En
mogelijk toch niets aan eigendom gezamenlijk delen! Het is dan een puur
individuele keuze, zonder maatschappelijke consequenties. Mijn vriendin erft
niets van mij, ik niets van haar. En wij hebben allebei kinderen, volwassen
kinderen van ook weer andere ouders. Alleen de liefde (en vriendschap) bindt
ons, niets materieels.
Ja, ik ben best te porren voor een handtekening onder een principiële motie!

Groeten,
/raimond