Softwarepatenten met terugwerkende kracht ongeldig?

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sat Mar 12 11:57:25 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De patent-richtlijn zou het Europese Patent Office tot de orde moeten
roepen zodat ze stoppen met het verlenen van patenten die volgens de
regels VAN DIT MOMENT niet geldig zijn.

Ik zeg: deze groep patenten is 0 euro waard, en een richtlijn die de
handelwijze van het EPO legaliseert zou ze (veel) waarde geven, geld wat
de door die nieuwe richtlijn GECREEERDE infringers veel geld zou kosten.

Jij zegt: de patenten zijn toegekend (iets anders dan geldig verklaard)
DUS zijn ze veel geld waard, en een nieuwe richtlijn die ze waardeloos
maakt gaat ons als EU geld aan schadevergoedingen kosten.

Alles hangt dus af van of patenten van type zoals op webshop.ffii.org
geillustreerd op dit moment in de EU geldig zijn of niet.

Overigens, ik pleit er niet voor om enig patent ongeldig te verklaren,
dat is aan de rechter. Ik wil alleen niet dat de patenteerbaarheid
verruimd wordt in de richting van triviale en software patenten.

Bart Meerdink