Drie soorten misdaad: terroristen hebben geen rechten

Sat Mar 12 10:52:31 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bert Bakker <bbakker at USA.NET>:
>Unlawful combattants zijn een uitvinding van de Amerikanen. De Geneefse
>conventies kennen maar twee categorieen: burgers en krijgsgevangenen.
>Nieuwe categorie, geen regels, lekker makkelijk, Guantanamo Bay.

 Da's zo.

 Maar ik bedoelde gewone medeburgers, niet mensen die bebaard en bewapend
 door verre steppen kruipen maar die je gewoon tegenkomt bij Appie Heijn.
 Die mogelijk door radicalisering in een uitheems geloof wat in de war zijn
 geraakt en dermate buiten onze maatschappij zijn komen te staan dat ze
 zichzelf daarboven verheven zijn gaan achten.

 Als het zou gaan om blanke Nederlanders die geen aansluiting bij de maat-
 schappij kunnen vinden, die in hun eenzaamheid esotherische onzin gaan
 lezen en over een wereld die tien jaar geleden ophield te bestaan, dan
 zouden we psychiatrische problematiek vermoeden. Maar we hebben het over
 ietwat gekleurde immigranten die de aansluiting hebben gemist en aan het
 dolen zijn geslagen in uitheemse heilige boeken. Die zijn niet langer
 potentieel gek, die zijn potentieel terrorist.

 Gaan ze in de fout, hetgeen nogal voor de hand ligt, dan gaat het niet
 om een tbs-klantje (op zich ook al walgelijk, trouwens), maar om een
 'terrorist'.

 Ik geloof daar dus geen bal van. We zien 'atheisten' het volk opstoken
 tegen dit soort mensen, we zien de media ernstig in de fout gaan als ze
 dit slag 'atheisten' (gewoon neo-nazi's, als je het mij vraagt) als 'co-
 lumnist' aantrekken, we zien politici op hol slaan (als in de Weimar-
 republiek) als ze menen dat alle burgers moeten worden afgeluisterd, af-
 getapt, dat bij bibliotheken hun 'leengedrag' moet worden nagegaan op
 zoek naar nieuwe terroristen. Maar bovenal: we zien dat mensen hun
 rechten verliezen - rechten waarvoor generaties lang gevochten is en die
 thans te grabbel worden gegooid. We zien Orwell's 1984 verwezenlijkt
 worden.

 Er bestaat in het geheel geen strijd tegen het terrorisme. De strijd
 tegen het terrorisme is een strijd tegen de democratie.

 Ik zou graag zien dat D66 dit soort geluiden in de Kamer laat horen.
 Nu moeten we het steeds opnieuw hebben van de SP. En dat vind ik
 jammer daar waar het gaat om een typisch D66-punt.