Afghanistan

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sat Mar 12 12:53:05 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het gaat hier om een stage om de kwaliteit van de Nederlandse
elitetroepen te verhogen, en daarmee wellicht ook meer algemeen de
kwalificaties van in de toekomst uit te zenden troepen te verbeteren.

Tenminste, niet officieel, maar zo schat ik het in.

Jammer dat we daarvoor de-facto moeten meewerken aan Guantanamo-Bay, en
dat onze militairen bij de (onsuccesvolle en steeds blunderende)
VS-troepen wellicht niet helemaal de 'state of the art' leren. Verder
pikken ze misschien ook een verkeerde mentaliteit op, wat de kwaliteit
van onze troepen dan weer op een belangrijk punt vermindert.

Afghanistan heeft belang bij recht en orde, en de kans om op een
fatsoenlijke manier (niet: opium) in het eigen onderhoud te voorzien.

Daarmee houden onze troepen zich niet bezig, meen ik, daar onder
Amerikaans commando in de bergen van Oost-Afghanistan.

Dat de strijd tegen het internationaal terrorisme Nederland aangaat komt
slechts doordat we onszelf zo nadrukkelijk in het kamp van de VS (en
Israel) plaatsen, die met hun agressieve optreden dat terrorisme een
sterke impuls gaven en dat nog steeds doen.

Bart Meerdink

Bert Bakker wrote:

> De hieronder weergegeven verklaring in het debat over de Afghanistanmissie wil
> ik jullie niet onthouden. Hij zal morgen wel op de website verschijnen,
> wellicht wat gestroomlijnd.
> Groeten,
> Bert.
>
> Verklaring Bert Bakker (D66) in het debat over Afghanistan.
>
> Den Haag, 10 maart 2005
>

> Na de twee uitvoerige debatten die we hedenavond en dinsdagavond jl. hebben
> gevoerd moet de balans worden opgemaakt. Voor D66 spelen de volgende
> overwegingen daarbij een rol.

> [...]

(...)