De WAO, ook al weer een puinhoop van ASO

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Mar 11 11:02:24 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

In een bericht van de week aan Bert schreef ik dat de WAO ook een aankomende puinhoop zou worden en ik wordt op mijn wenken bediend.
De verzekeringsmaatschappijen haken al af en de herkeuringen lopen al 50% achter.
Van de 40.000 zijn er al 19.000 de reveu gepasseerd, vergeten worden daarbij de bezwaren die er zijn gemaakt en worden. Voor dit jaar denkt men van de geplande 240.000 de helft te halen. Als excuus voert men aan dat het zorgvuldig dient te gebeuren en dat de keuringsartsen moeten wennen aan de nieuwe criteria.
Hoe moet dat dan met die zorgvuldigheid als er ook nog een grote inhaalslag gemaakt moet worden? Zijn de mensen die in de tweede helft moeten opdraven dan maar de klos? Men wil voor 2007 het totaal toch gehaald hebben dus moet er toch veranderen in de snelheid en dus in de zorgvuldigheid?
Hoezo criteria? Een arts dient de mensen te onderzoeken en te kijken naar hun gebreken en wat men wel kan. Dat verandert toch niet met het stellen van andere criteria?
Alsof mensen ineens minder mankeren omdat je andere criteria stelt? Als wordt het in hoge mate ontkent, artsen worden zeer beperkt in hun medische bevoegdheid.
Het wordt hen simpelweg verboden om mensen nog 100% arbeidsongeschikt te verklaren en als ze het toch doen worden ze op het matje geroepen.
Geloof het of maar niet, ik hoor het zelf maar ook van anderen die mensen begeleiden tijdens de keuringen, de artsen zeggen het zelf, ze excuseren zich er als het ware mee. Een ander excuus naar mensen toe die ineens en binnen af en toe een jaar, van 80-100% naar minder dan 15% (volledig) worden afgeschat is dat de vorige keuringsarts heeft zitten slapen. En als ze dat zelf zijn geweest heet het, we mogen niemand meer afkeuren.

Kijk eens op http://www.ghaa.nl/persberichten.html , dat zijn de berichten van de firma die het UWV voor Centrale Raad van Beroep heeft gesleept. De klopjacht op WAO-ers is op volle snelheid schrijft men. En dan nog komen ze maar aan de helft van hetgeen er is gepland. En dan nog wil men zeggen dat het allemaal zo zorgvuldig moet en gaat.
De Geus zei: Ik kan me niet voorstellen dat er mensen onterecht worden afgeschat. Hij heeft waarschijnlijk last van geen inleveingsvermogen of zeer accute domheid.
Je ziet het Bert, niet alleen de kinderopvang is een puinbak van ASO. De WAO, de Zorg, de werkgelegenheid, etc etc etc etc etc.gelukkig maar goed dat er dualisme is he, dan ben je er niet medeverantwoordelijk voor toch?

Ger