Inhoudelijke discussie over software patenten

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Mon Mar 7 21:51:20 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Bart, ik denk dat je gelijk hebt dat het allemaal beter zou zijn als
> alles vrij en toegankelijk zou zijn. Maar we hebben natuurlijk wel te
> maken met de huidige status quo. En dan heb ik toch nog wel een paar
> twijfels bij het afschaffen van patenten. De belangrijkste:
> - Blijven investeringsgelden beschikbaar voor kleine start-up bedrijven
> om de eerste jaren te overleven? Zo niet, wordt dan alles nog meer
> geconcentreerd in grote bedrijven, waardoor de concurrentie zal afnemen.

Ten eerste we zijn in deze discussie natuurlijk aan het theoretiseren,
dwz alleen nadat in een langdurig proces sommige denkbeelden bredere
acceptatie vinden is er kans dat er een verandering op gang komt.

Na het theoretiseren komt het harde werk, namelijk het analyseren van de
eventuele consequenties van diverse veranderingen. Je zou kunnen
onderzoeken in hoeverre patenten positief of negatief bijdragen tot de
levenskansen van jonge bedrijven (of gewoon onbelangrijk zijn).

Neem bijvoorbeeld de vernieuwende dotcom generatie bedrijven: zoals
amazon, ebay, yahoo, google. Hebben die iets aan patenten gehad? Of in
Nederland marktplaats.nl en pagina.nl, hebben daar patenten een rol
gespeeld? Maar ik zei al, hard werk want met dergelijke borreltafel
analyses kom je er niet.

> - Zal het afschaffen van patenten niet juist leiden tot meer
> geheimzinnigheid en dus eerder de overdracht van kennis tussen
> onderzoekers frustreren, ipv bevorderen?

Geheimzinnigheid zal er zeker blijven, maar het publiceren van een
patent (soms na jaren als ik het wel heb) doet volgens mij niet veel
voor de overdracht van kennis (theoretisch toch wel de bedoeling).

Reverse engineering van kant en klare producten beter werkt als middel
van kennis-overdracht volgens mij. Of, meer harmonieus, het bedrijf met
de kennis wordt ingehuurd om die toe te passen in de context van de
opdrachtgever. Lijkt me in veel gevallen aantrekkelijker en efficienter
nog dan reverse engineering.

> Ik ben het met je eens dat de huidige patenten niet werken,
> macro-economisch gezien. Maar wat is het beste alternatief? Ik neig toch
> nog steeds naar afzwakken van patentrechten (bv. verplichte licensing
> tegen een redelijke prijs) en versimpelde juridische processen.
> Cross-licensing zou bv. ook verboden kunnen worden om grote concern dit
> immense voordeel af te nemen.

Maar cross-licensing bespaart juist een hoop juridische rompslomp,
kosten die uiteindelijk op de consument afgewenteld worden. Lijkt me een
omslachtige manier om de lasten voor grote bedrijven te verzwaren.
Verhoog dan gewoon het tarief (voor grote bedrijven).

> Maar of we nu radicaal maar de hele beschermingsconstructie van patenten
> overboord moeten gooien zonder alternatief te bieden? Ik denk niet dat
> dat de meest verstandige richting is, hoezeer ik het ook met jouw
> uitgangspunten eens ben.

Voorlopig is het toch niet realistisch, en voordat het eventueel tot
veranderingen komt moet je goed weten welk effect e.e.a. gaat hebben.

> Maar wellicht moet D66 dit balletje toch gewoon maar eens opgooien,
> volgens het principe van Bert om lekker radicaal te beginnen om
> uiteindelijk echt iets te kunnen veranderen.

Bert is voornamelijk ook zeer praktisch, is mijn indruk. Het ontmantelen
van het systeem van patenten is een project wat nog heel lang nodig heeft.

Maar intussen zorgen dat het systeem niet uitdijt is natuurlijk wel erg
belangrijk.

En het is tijd om wat meer wetenschappelijk bewijs bijeen te brengen
voor de ineffectiviteit van patenten, respectievelijk manieren naar
voren te brengen hoe het (uiteraard respectabele) doel wat ze beogen
doeltreffender te dienen. Dat is de basis voor de noodzakelijke omslag
in het denken.

Bart Meerdink