Inhoudelijke discussie over software patenten

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Mon Mar 7 20:29:53 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart, ik denk dat je gelijk hebt dat het allemaal beter zou zijn als
alles vrij en toegankelijk zou zijn. Maar we hebben natuurlijk wel te
maken met de huidige status quo. En dan heb ik toch nog wel een paar
twijfels bij het afschaffen van patenten. De belangrijkste:
- Blijven investeringsgelden beschikbaar voor kleine start-up bedrijven
om de eerste jaren te overleven? Zo niet, wordt dan alles nog meer
geconcentreerd in grote bedrijven, waardoor de concurrentie zal afnemen.
- Zal het afschaffen van patenten niet juist leiden tot meer
geheimzinnigheid en dus eerder de overdracht van kennis tussen
onderzoekers frustreren, ipv bevorderen?

Ik ben het met je eens dat de huidige patenten niet werken,
macro-economisch gezien. Maar wat is het beste alternatief? Ik neig toch
nog steeds naar afzwakken van patentrechten (bv. verplichte licensing
tegen een redelijke prijs) en versimpelde juridische processen.
Cross-licensing zou bv. ook verboden kunnen worden om grote concern dit
immense voordeel af te nemen.

Maar of we nu radicaal maar de hele beschermingsconstructie van patenten
overboord moeten gooien zonder alternatief te bieden? Ik denk niet dat
dat de meest verstandige richting is, hoezeer ik het ook met jouw
uitgangspunten eens ben.

Maar wellicht moet D66 dit balletje toch gewoon maar eens opgooien,
volgens het principe van Bert om lekker radicaal te beginnen om
uiteindelijk echt iets te kunnen veranderen.

Groeten,
Mark Giebels