Wordt de gekozen burgemeester eigenlijk benoemd ?

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Mon Mar 7 20:23:22 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Mon, Mar 07, 2005 at 07:03:15PM +0100, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Maar komt er dan voortaan in de grondwet te staan dat de burgemeester
>  gekozen wordt ? Of gaat'ie gewoon uit artikel 131 ?
>
>  Op zich is er nog wel iets te redden, lijkt mij. Maar er pakken zich nu
>  wel zeer donkere wolken samen boven het hoofd van Thom De Graaf nu Wouter
>  Bos de zaak heeft afgeschoten. Als Thom De Graaf nu maar niet ijzerenhei-
>  nig doorgaat (ik vrees van wel, trouwes), want dan gaat het zeker fout.

Tja Mark,

Na enkele verkiezingsnederlagen trok onze voormalige leider zich terug
om gek genoeg meteen daarna weer naar voren geschoven te worden als
vice-premier. Hoe het met die andere overheid staat weet ik niet,
maar met de gekozen burgemeeester weet De Graaf weer als geen ander
mensen tegen de haren in te strijken en ijzerenheinig (niet) te
manoeuvreren. Nota bene een zaak waar reeds jaren tweederde van de
bevolking voor is, en sinds kortere tijd ook de meeste partijen.
Op zo'n zaak weet ie het draagvlak af te brokkelen en de kiezer van zich
te vervreemden, met z'n premature charmebus.  Het onvermogen werd treffend
geillustreerd door die actie met Westbroek: De fout om hem uit te nodigen
(middels die Niet-Nix kuipertjes) beantwoorden met de fout hem af te
zeggen ipv de feiten onder ogen zien en karakter te tonen.
Nu moet ie de zaak zien te redden, en zal het er wellicht op uitdraaien
dat hij gefaseerde invoering uitruilt tegen dat malle kiesstelsel.
Ze zullen er uiteindelijk wel uitkomen, denk ik, want zolang coalitie-
partijen niet te winnen hebben bij verkiezingen houden ze elkaar
angstvallig vast. Dualisme of niet.

>  Eerst moet die benoemde burgemeester uit de grondwet - ongeacht wat er
>  voor in de plaats komt - dan zien we later wel weer verder. Toch ?

Dat zou je zeggen ja. Maar de PvdA zou de PvdA niet zijn als ze niet
even hun eigen opvattingen en voorstellen in de wacht zetten om ook even
met de knikkers te mogen spelen.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |