andere andere overheid (was: politie en arbeidstijden)

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sat Mar 5 23:14:08 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> Ha Fritz!
> Ik ben overigens zeer van de revolutie in dit geval. Omdat zonder
> revolutionaire input en gedrevenheid er zelfs van die kleine stapjes maar
> weinig overblijft. Want elk radicale voorstel wordt in vele cirkels afgezwakt,
> in de Kamer al, dan nog eens door de ministeries, de ZBO's en de andere
> overheden.
>
> Voor mij is het ook de vraag of de minister van ontbureaucratisering en
> ontregeling (onze eigen minister De Graaf) wel voldoende vaart geeft aan het
> proces. Volgens mij laat hij nog te veel de overheid heruitvinden door
> [...]

Kijk! Die toon spreekt me aan!

Niet bang zijn om wat radicaal-vernieuwender te denken.

Het kan simpeler, het moet simpeler, en bij snoeien is de tuinman ook
niet bang hier en daar een takje te veel mee te nemen.

Kijk naar het buitenland, waar lopen zaken het best met de minste
regels. Kijk vanuit 'first principles' hoe mensen het best gemotiveerd
(en in staat gesteld) worden om zinvol en productief (en veilig, en
duurzaam, enz) bezig te zijn.

Zonder dat daarvoor frequent ingrijpen van overheidswege nodig is, laat
men elkaar maar bij de les houden.

Bart Meerdink