Inhoudelijke discussie over software patenten

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Mar 5 23:19:03 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Op www.softwarepatenten.be is onder 'Tweede Kamer bijt van zich af' zeer
> gededailleerd te volgen hoe het allemaal gegaan is (met ook Bert in een
> vrij prominente rol). De motie die je noemt is nogal 'olifant in de
> porseleinkast'-achtig geloof ik (hoewel in theorie het idee misschien
> best wel goed is).

Interessant, bedankt voor de link.

> Op die site tevens wat highlights uit het het hoofdredactioneel
> commentaar "Europa moet software niet nodeloos juridiseren" (NRC pag 17
> vandaag, zie onderaan deze posting). Is me uit het hart gegerepen.

Heel interessant! Ik had de krant nog niet gelezen, maar dit doet me
inderdaad heel erg goed. Dit is de eerste keer dat ik in de Nederlandse
media een goede argumentatie over die patenten heb gezien. En dan meteen
in een hoofredactioneel commentaar van de NRC!

> Ehhh, de werking van het octrooi als instrument tot innovatie zou
> verbeterd worden. Octrooien verstoren altijd de vrije markt.

Terechte octrooien zijn er juist om marktfalen recht te zetten: free
riders duiden op marktfalen. Maar ik geloof graag dat octrooien nu teveel
naar de andere kant doorschieten. Als je ze op software zou kunnen
krijgen, is dat zeker het geval.

> Mogelijk. Maar innovatie die toch wel gebeurt hoeft helemaal niet
> gereguleerd en gestimuleerd te worden. De kosten van marktbelemmering,
> burocratie, juristen, vertraging en de onzekerheid die met rechtszaken
> gepaard gaat zijn zo hoog dat het gewoon waarschijnlijk _nooit_ uitkan.

Mee eens en ik ben voor hetzelfde bang als jij.

> Bestandsformaten behelzen in zich geen innovatie, die zit in de
> programma's die er mee werken.

Mee eens. Ben zelf een programmeur, dus dat was een makkelijke ;-)

> Octrooien zijn er dan ook niet op van
> toepassing. Het zou slechts de interoperabiliteit, en daarmee de
> keuzevrijheid van de consument en de werking van de vrije markt
> belemmeren zonder dat de maatschappij daarvoor iets terugkrijgt.

Inderdaad, maar waar het mij om gaat is het bevorderen van
standaardisering. Standaardisering heeft grote economische waarde, maar
ook substantiele kosten. De vraag is nu wie die kosten moet dragen en wie
van die waarde mag profiteren. Als je kijkt hoe het met eerst DOS en toen
Windows is gegaan, zie je dat de kosten grotendeels werden gedragen door
Microsoft en dat de baten nu ook grotendeels ten gunste van Microsoft
komen. En dat is natuurlijk niet terecht. Het kan m.i. niet zo zijn dat
bijna 100 % van de toegevoegde waarde naar MS gaat.

Anderzijds, standaardiseren kost wel degelijk geld. Denk bijvoorbeeld aan
een formaat als MPEG. Al die commissie-bijeenkomsten etc hebben bakken
geld gekost. Is het nu terecht dat jij en ik als programmeurs daarop
zouden mogen free riden? Lijkt me niet. Anderzijds vind ik het ook niet
terecht als de monopoliewinst op deze activiteit bij een bedrijf terecht
zou komen.

> Toezicht op monopolies is moeizaam en burocratisch (en erg ineffectief).
> Je moet regels maken die zo min mogelijk overheidsingrijpen vereisen.

Helemaal mee eens. Het is mij ook nog niet duidelijk hoe dat zou moeten.
Maar ook voor allerlei netwerken als de telefoon, de kabel, gas en water
etc. hebben we toezichthouders. Heel belangrijke standaarden als operating
systems en allerlei protocollen lijken me vergelijkbaar.