[Fwd: [ffii] Danish Parliament obliges Minister to renegotiate software patents in Council]

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Fri Mar 4 20:44:58 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waar ik in dit geval aan hecht is het snel tot stand komen van een deugdelijke
richtlijn voor softwarepatenten. En ik geloof er helemaal niks van dat het
afvoeren van het A-punt de zaak vooruit helpt, in de verziekte verhoudingen
rond dit onderwerp. In plaats van te vertrouwen op het Europees en
nationaal-parlementaire werk (en wijziging van de slechte ontwerprichtlijn)
wordt de institutionele prestigestrijd verder gevoerd door een nieuwe
procedurele stap (van Denemarken). Gevolg: voortzetting van de huidige
ongewenste situatie, waarin het Europees octrooibureau gewoon patenten toekent
aan grote bedrijven. En ik denk gewoon niet dat nu ineens de Commissie van
haar schreden terugkeert. Dat wordt verder uitstel, geen EU-voorzitter die het
onderwerp voorlopig nog zal agenderen. Echt, dit is alleen maar verlies;
dáárom heb ik gisteren een procedurele blokkade niet ondersteund, juist om
terug te komen naar de inhoud - waarover we het allemaal eens zijn.
Dat had dus niet maken met gebrek aan creativiteit ten aanzien van de
procedures (in antwoord op Bart), maar met verlangen naar de inhoud en een
betere situatie.
Groeten,
Bert.

Jazeker, ik hecht er aan dat democratisch gekozen organen niet
buitenspel gezet worden door bobo's.

Bart Meerdink