[Fwd: [ffii] Danish Parliament obliges Minister to renegotiate software patents in Council]

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Fri Mar 4 20:31:36 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Maar Bart, als je waarde hecht aan een akkoord is dat toch nooit een
> loos argument, los van de gevolgen?

Het argument was: 'kan niet, want anders...'. Dat zullen we zien.

Ik hecht primair aan een vruchtbare en constructieve samenwerking tussen
landen, en _als afgeleide daarvan_ spelen accoorden en betrouwbaarheid
een positieve rol. Accoorden zijn waardevol, maar dus niet onaantastbaar.

Bij het dienen van het primaire doel moet geaccepteerd worden dat elke
bijzondere situatie pragmatisch - wel binnen de regels natuurlijk -
beoordeeld moet worden.

Dat is het verschil tussen Berts opstelling en wat ik graag gezien had.

In dit geval rammelt het 'accoord' ook nog aan alle kanten (EP buiten
spel, Denemarken geintimideerd, EU-uitbreiding ertussen, EP weer
genegeerd, ministers handelen tegen de wens van nationale parlementen,
inhoudelijk leugenachtig).

> Het is net zo iets als beweren dat de VS achteraf gelijk had om de
> besluitvorming in de VN betreffende Irak te ontwrichten, als er over
> tien jaar nog steeds geen andere land een ander land unilateraal is
> binnengevallen.

Je vergelijking klopt niet. "als er over tien jaar nog steeds geen
andere land een ander land unilateraal is binnengevallen" daar heb ik
nog niemand over gehoord. Wel over dat de VS de internationele
samenwerking (VN, NAVO, verdragen, strafhof) en rechtsorde saboteert.

> Als je democratie belangrijk vindt gaat het je niet aleen om de
> uitkomst, maar ook om het proces.

Jazeker, ik hecht er aan dat democratisch gekozen organen niet
buitenspel gezet worden door bobo's.

Bart Meerdink