Tekst brief coalitie-troika (was: Na ASO ook de coalitie)

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Jun 19 19:48:03 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Klopt Fritz. Veelzeggend was ook die opmerking van een paar dagen geleden
> van die vz van de ziekenhuisbestuurdersvereniging (of zo iets), dat hij
> van mening is dat de politiek zich niet men de salarissen van
> ziekenhuisbestuurders moet bemoeien, omdat die door de markt bepaald
> worden. Sure, ZBO's en marktwerking....
>
> Gewoon weer nationaliseren die ziekenhuizen of echt aan de tucht van de
> markt onderheving maken. Nu betaalt de overheid slechts voor inefficiente
> systemen, zonder dat men die bij kan sturen. Geen controle door de
> [...]

Mark, Fritz, helemaal mee eens. Echt aan de tucht van de markt
onderwerpen, hoe zou je dat trouwens moeten doen? Mijn instinct zegt
privatiseren, al heeft Mark mij wel een beetje aan het twijfelen gebracht.
Misschien eerst nog maar eens wachten en kijken hoe meer marktwerking
uitpakt. Maar dan nog: hoe ga je de ziekenhuizen privatiseren, het zijn
toch doorgaans stichtingen? Bedrijven kun je onteigenen, met
schadevergoeding voor de aandeelhouders, maar hoe zit dat eigenlijk met
een stichting? Weet een van onze juridisch geschoolde medelijsters het
antwoord? Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal wel publiek geld dat
vastgelegd ligt in de ziekenhuizen. Een zelfde probleem speelt denk ik als
je de woningcorporaties wilt onteigenen.