Tekst brief coalitie-troika (was: Na ASO ook de coalitie)

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Jun 19 19:57:40 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Maar Martijn, hoezo heeft die zorgtoelage ook maar enige relatie met hoe
> verzekeraars met belangen van patienten omgaan?

Alleen voor zover het patienten in staat stelt een betere en dus duurdere
verzekering af te sluiten. En dan het basispakket voldoende groot maken om
mensen tegen zichzelf en misbruik te beschermen.

> En daarbij, het is toch simpelweg door de acceptatieplicht zo dat
> verzekeraars die hogere premies vragen en er betere service of diensten
> tegenover stellen relatief aantrekkelijker zijn voor mensen die
> zorgbehoeftig zijn en niet voor mensen die helemaal niet verwachten in het
> ziekenhuis te belanden. Dus kiezen de burgers waarop de verzekeraars het
> meeste geld kunnen verdienen (diegenen die jong en gezond zijn) voor de
> prijsstunters onder de verzekeraars en die burgers die een grote kans
> hebben veel zorg nodig te hebben kiezen voor de verzekeraar met de beste
> [...]

Ja, dat is waar, dat heb je scherp gezien. Daar had ik even niet bij
stilgestaan.

> En dus zijn slechts de prijsstunters onder de
> verzekeraars op de langere termijn levensvatbaar en dus zullen straks alle
> verzekeraars voor dat concept kiezen en dus zal er slechts aandacht zijn
> voor het drukken van de kosten en niet voor service, patientenbelangen en
> kwaliteit, van de kant van de verzekeraars.

Dat hoeft volgens mij nog niet het gevolg te zijn. Prijsvechters en
kwaliteitsaanbieders kunnen in segmenten naast elkaar bestaan. Denk aan
HUSK vs Kras Stervakanties. Wel is het dan zo dat ouderen en ziekeren meer
zullen moeten betalen voor een betere en dus duurdere verzekering. Als de
zorgtoelage voldoende hoog is, hoeft dit nog niet tot problemen te leiden.

> Precies wat je in de VS ziet,
> maar in NEderland zal dat nog erger worden door die acceptatieplicht.

Kun je dat laatste toelichten?