Na ASO ook de coalitie

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Jun 17 12:05:31 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Als er medicijnen bestaan voor een ziekte is dat natuurlijk geweldig voor de
> mensen die besmet zijn.

Evident.

> Maar je moet dan op de eerste plaats weten dat je ziek bent en niet erachter
> komen als het te laat is voor je.

Een belangrijke voorwaarde idd, maar de politiek denkt niet
echt met de patient mee. Die zien je liever eerst in
onderhandelinge gaan met je huisarts, nog liever een andere
nemen die goedkoper??? is, of tenminste de behaalde winst in
termen van weten wie je voor je hebt overboord gooit en net
doet of dat geen tijd en dus geld kost je mee laten doen in
een een systeem dat marktwerking heet.

> [...]
> je lever aan, waardoor leveronstekingen ontstaan. Als dat langdurig gebeurd
> kan dat op den duur ook leiden tot leverkanker. Momenteel bestaat er een
> middel dat nu ongeveer 60% van de patienten geneest. Ongeveer 75.000 mensen
> in Nederland weten dat ze dit virus hebben dat overigens wordt overgebracht
> met enkel grote hoeveelheden bloed, dus bloedtransfusies en zo. Naar
> schatting lopen er in Nederland nog zo'n 60.000 mensen rond welke niet weten
> dat ze deze ziekte hebben, dat komt pas naar buiten na een tijd van tussen

Dat lijkt me een Donneriaanse conclusie. Die weigert ook
conclusies te trekken.

Maar terug naar het geval zelf. Als de voorwaarde is, dat je
grotere hoeveelheden bloed moet hebben ontvangen, is dat een
belangrijk element in het tijdig opsporen van mogelijke
slachtoffers, maar je moet dat wel willen doen.

Maar Hoogervorst zal ook wel de 'ziekte van Donner' hebben,
nl. ben wel verantwoordelijk, maar kijk liever de andere
kant op, want aan het systeem ligt het niet.

> Het hepatitescentrum Nederland dringt er al sinds 1992 op
> aan om deze mensen op te sporen zodat men ze kan
> trachten te genezen maar het ministerie wil er maar niet
> aan.

Wat wil je ook met een kwakzalver als Hoogervorst? Als
Donner weg komt met het afwijzen van zijn
verantwoordelijkheid, kan Hoogervorst dat toch ook?

> Voor velen zal bij het naar buiten
> komen van de ziekte slechts een levertransplantatie een laatste redmiddel
> kunnen zijn. Waarschijnlijk is men bang voor de kosten en eventuele claims
> die zullen ontstaan als al die mensen worden opgespoort dus laat maar lopen.

Weglopen voor verantwoordelijkheid, dus!

> Aan levers bestaat soweso een groot tekort dus zullen er de aankomende 10
> jaar heel wat mensen sterven aan deze vorm van hepatites C.
> De Erasmus is wel bezig aan een remmer die misschien het virus kan stoppen,
> men zal het middel dan de rest van hetleven moeten slikken maar dat zou een
> optie kunnen zijn.

Daar heeft de industrie meer aan idd dan een werkelijke
genezing.

> Naar verluidt duurt dat nog echter een jaar of 5.

Afwachten dan maar.....

Henk Elegeert