Werk,werk,werk?

Fri Jun 17 11:20:56 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De fictie is in eigen onderhoud kunnen voorzien, iedere student kan dat,
maar wie het niet of minder doet krijgt beurs of meer, als ouders te veel
verdienen mag ie lenen. Alleen dan recht op ov-kaart.

Zie hier slechts een van de vele voorbeelden van regels op onjuiste
aannames, de statische omstandigheden van burgers, ipv de vrije keuzen die
ze meestal maken om de eigen broek op te houden en zich te ontwikkelen en
verbeteren, gelukkig maar, of niet, en de perverse stimulans van de
overheidsregulering voor calculerend gedrag op secundaire externe effecten,
op secundaire voordelen en nadelen uitsluitend ontstaan vanuit die perverse
regelgeving.
Ergste of wrangste is dat de beste calculeerders niet zo bezien worden,
degenen die hun eigen bijdragen minimaliseren en die van de overheid en via
deze anderen in de gemeenschap optimaliseren, maar degenen die nog het meest
ook zelf bijdragen en hun broek ophouden juist wel. Alsof anderen geen
calculerende keuzen maken.

Marcel van Dam had vorige week een erg goed interview in Intermediair, waar
hij als grootste probleem van de Nederlandse politiek en overheid de
overregulering van collectieve arrangementen beschrijft als ineffectieve en
onmogelijke reactie op de individualisering, de steeds grotere
verscheidenheid en diversiteit onder burgers en hun levensarrangementen. En
daardoor het steeds meer vastdraaien van NL door die overregulatie om
burgers toch maar weer steeds meer fijn-getuned in de collectieve
arrangementen te dwingen. En hun tegenreactie steeds meer te ontsnappen
daaraan. Ziedaar schrijft hij de toenemende kloof.