Tekst brief coalitie-troika (was: Na ASO ook de coalitie)

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Jun 16 02:01:59 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz,

Je maakt me nieuwsgierig. Kun je je betoog ook adstrueren met cijfers?
Overigens heb ik begrepen, dat je boven de basispremie natuurlijk voor de
aanvullende verzekeringen extra moet betalen, en dat er dan twee soorten
bestaan, een polis die alle gemaakte kosten vergoed of een polis waarbij je
zelf moet voorschieten maar wel de keuze houdt over waar je je geneeskundig
heil zoekt, ik dacht een onderscheid tussen een polis in natura en een polis
in retributie, of iets dergelijks.

Groet,

Tjerk

Fritz schreef onder meer:

Ze beweren dat de premielasten rechtvaardiger verdeeld worden tussen
werkenden en anderen, en dat voor minder draagkrachtigen premies boven de 5%

van het inkomen terugbetaald worden.
De werkelijkheid is dat meerverdienende kostwinners en anderhalfverdieners
duizenden euro's premie kado gaan krijgen voor niet en nauwelijks werkende
partners, en dat daardoor de premies flink omhoog gaan voor minder
verdienende werkenden, samen en  alleen. Een enorme onrechtvaardigheid
ingevoerd omdat alleen het CDA dat wil en zijn zin krijgt van VVD en D66, en

door de meer dan 6% ziekenfondspremie die ook nog eens belast wordt
zorgfondspremie te gaan noemen en zoveel mogelijk te verzwijgen, met als
smoes dat die door werkgevers wordt betaald (dus wel uit de loonruimte en
als inkomen van de werkende nog eens belast.

De halve leugens betreffen de keuzevrijheden (die ook afnemen voor
patienten, waar verzekeraars immers meer te bepalen krijgen, het moet uit de

lengte of de breedte) en de inkomens van artsen (die over tarieven, da's
geen inkomen want gaan kosten af, niet samen mogen onderhandelen en met
andere kleine zelfstandige zorgaanbieders net als nu al de fysiotherapeuten
overgeleverd worden aan de macht van de veel grotere verzekeraars -
verzekeraars bundelen vele patienten en vormen grote blokken, de
zelfstandige zorgaanbieders mogen dat niet, verdeel en heers).

Fritz