Huisartsenstaking

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Jun 12 17:11:47 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo Henk,

Het is me niet helemaal duidelijk waar jouw bezwaar hem precies in zit. Ik
krijg het gevoel dat je in ieder geval fel tegen de huidige ontwikkelingen
bent. Kan je iets zeggen over wat je wel wilt? Hieronder nog wat reacties
op een paar van jouw punten.

Groeten,

Martijn

> M.a.w. als hij/zij wel een andere vindt is de gezamelijke
> opbouw van vertrouwen tussen huisarts en patient en ingevolg
> alle voorafgaande communicatie van nul en generlei waarde
> geworden?
>
> Dat dientengevolge alles vanaf begin tot eind opnieuw moet
> worden overlegd en uitgelegd en doorgesproken en navertelt,
> vindt je van geen belang voor de patient en de arts in kwestie?

Nee hoor, dat vind ik allemaal wel degelijk erg belangrijk. En als de
patient voortdurend van hot naar her wordt gestuurd, dan is dat verkeerd.
Als de patient eenmalig of zelden verhuist, is er niet zoveel aan de hand
lijkt mij. Overigens, ook nu komt het voor dat mensen van hot naar her
worden gestuurd, zonder dat er een vast aanspreekpunt is die de
communicatie met de patient coordineert. En dat is voor dat vertrouwen en
het gevoel van de patient erg belangrijk.

> Wacht even, ben je nu niet selectief aan het winkelen uit de
> vrijemarkt ruif?

Ik snap even niet wat je bedoelt. Leg eens uit. Het is overigens zeker zo
dat ik voor een combinatie van marktwerking en overheidsingrijpen ben,
waarbij elk van beide instrumenten juist daar wordt ingezet waar het goed
werkt. Efficientie, klanttevredenheid en werkplezier van de arts door
marktwerking, solidariteit tussen rijken en armen, tussen zieken en
gezonden, tussen stedelingen en mensen in kleine dorpen en op het
platteland door overheidsingrijpen.

>  >Daarnaast is het toch zo dat de verzekeraar ervoor moet
> zorgen dat
>
> Maar daarmee haal je toch het principe van de marktwerking
> onderuit!?!?
>
> Het is kortom een inspelen op een verwachte negatieve
> ontwikkeling.

Zie boven.

> Wiens belang heb je op het oog?  Ik mis je punt.

In de zin waarop je reageerde het belang van de arts. Ik wou maar aangeven
dat de arts wel degelijk een onderhandelingspositie heeft. Niet dat dat
wat mij betreft een erg relevant argument is trouwens. Mensen hebben
rechten en verdienen solidariteit, maatschappelijke structuren en beroepen
niet. Dat is althans mijn mening.

> Om schade in te halen die niet nodig zou hoeven zijn. Want
> de meertijd komt in dienst van de martkwerking, en niet te
> goede aan de patient of arts.

Niet alleen schade. Ook onder het huidige systeem zouden artsen inkomen
kunnen inleveren en dus meer tijd hebben voor hun patienten. Ik las laatst
dat huisartsen iets tussen de 80 en 90 duizend per jaar verdienen. Pure
geldwolverij dus, ten laste van de patient/premiebetaler.

> Tja, nog meer nutteloos overleg.

Niet alleen overleg, ook prijsstructuren. Het element snelheid van
behandeling meenemen in de prijs bijvoorbeeld.

> En hoezo "kwaliteit van de
> zorg verbeteren" ? Wie heeft daar een oordeel over? En waar
> heeft ie die vandaan?

De klant, door subjectieve perceptie.

> Ik hoorde zopas nog dat duizenden Nederlanders er voor kozen
> zich niet (meer) te laten behandelen. Kwakzalver Hoogervorst
> zal blij zijn, en de TK tevreden met zijn volksgezondheids-
> beleid.  Gesteld dat ze weten wat dat precies inhoud
> natuurlijk. Anders hoef je van hun controlerende taak ook
> niets te verwachten.

Lijkt me een kwestie van de hoogte van de zorgtoelage.

> Ja kijk, het duurt even alvorens je door krijgt waar het er
> daar om draait. Heb ik ook gehad, en snapte er aanvankelijk
> ook niets van.

Ik houd me aanbevolen voor inzicht en informatie.

>  > Plus natuurlijk de ervaring als zorgconsument.
>
> Maar je kunt nu rustig overstappen naar een andere
> zorgverzekeraar, toch?

Eh, denk het wel. Waarom vraag je dat?