Leestip: Fantastisch Newsweek-stuk over problematiek Europa...

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Jun 12 16:22:27 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Prachtstuk over de problemen van Europa. Over de angst van haar inwoners
> de
> controle over hun eigen leven te verliezen (over hoe open grenzen leiden
> tot
> de verplichting om in eigen straat een paspoort op zak te hebben - om het
> enige foutje maar bij naam te noemen) in de Newsweek van volgende week...
> Leerzame kost !
>
> Studentje Bert mag dit van z'n professor aan de rest van de klas geven...
>                                                                          >:-)

Inderdaad, zeer- of hooggeleerde Fluks ;-) Maar het verbaast me een beetje
dat je zo enthousiast bent over dit stuk. Zoals ik het lees, bepleit het
juist waar jij zo tegen bent: flexibilisering van de arbeidsmarkt,
dienstenrichtlijn etc.

De Europese elite luistert inderdaad veel te weinig naar de burger maar
paradoxaal genoeg in zekere zin juist veel te veel. Het is de combinatie
van een gezamenlijke munt met een inflexibele arbeidsmarkt die tot de
huidige ellende leidt, de divergentie waar je het de laatste tijd zo vaak
over hebt. De oplossing is naar mijn mening (en als ik het goed begrijp
ook die van de schrijver van het Newsweek-stuk) dan ook om de arbeidsmarkt
radicaal te flexibiliseren. En dat is nu juist wat de politici niet durven
te doen omdat de burger het niet wil. En de burger wil het niet omdat de
burger bang is en het niet snapt. En dat komt weer doordat de politici het
niet goed durven uitleggen, ik denk omdat ze denken dat de burger te dom,
te bang en te lui is om het te snappen.

Een deprimerende gedachte.