EU een elitair en bureaucratisch project

Fri Jun 10 09:29:11 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bert Bakker <bbakker at USA.NET>:
>Men moet ook merken (in de portemonnaie) dat de hervormingen (en
>dat is wat anders dan afbraak, prof. Fluks) wat opleveren.

 Oops, klonk ik zo belerend dan ?

 Wat de voorstanders van 'hervormingen' graag vergeten is dat men een
 hervorming loslaat op iets dat reeds structuur heeft. De hervormer
 maakt dus altijd (ook) iets kapot - alleen: zit daar zelf niet zo mee.

 De hervormer wenst louter een structurele (formele) aanpassing, geen
 inhoudelijke (materiele) en meent dat er dan iets veranderd zou zijn.

 In de praktijk betekent dat dat er wordt ingegrepen in het leven van
 mensen (toevalligerwijs nooit dat van de hervormers zelf) zonder dat
 er daaraan iets verandert. Mensen worden bij wijze van spreken 'van
 achter de geraniums weggehaald' door hen te beletten zich langer gera-
 niums aan te schaffen - verder mogen ze dood vallen. Een kwestie van
 normen en waarden. En van geld, natuurlijk.

 Hervormingen, normen en waarden, zijn onlosmakelijk verbonden met de
 verpaupering die momenteel plaatsvindt. Ik wel best toegeven dat 'af-
 braak' een term van de SP is maar in elk geval is een hervorming nim-
 mer 'opbouwend'. Een hervorming is slechts het nastreven van uiterlijke
 schijn (is extrinsiek), heeft niets eigens in zich (is niet intrinsiek).

 D66 zou eens kunnen laten onderzoeken wat al die 'hervormingen' van de
 laatste jaren voor invloed op het leven van degenen hebben gehad voor
 wie ze 'bedoeld' waren. Dat schikt men zich dus de tering. De onvrede
 is enorm. De angst om door nieuwe hervormingen getroffen te worden
 eveneens.

 O hemel, klink ik toch weer 'n beetje belerend...  :-)