Ook zo'n "zegen" van de marktwerking.

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Jun 10 08:08:33 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Gisteren een gesprek gehad met een mevrouw die in een sociale werkplaats werkzaam is. Ze is daar terechtgekomen nadat ze met een mislukte operatie, nieuwe heup, en een versleten andere heup, daarbij een doorgezakte onderrug, uit de WAO is gedonderd en 100% is goedgekeurt. Ondanks dat ze ouder dan 50 is en dus niet volgens de nieuwe normen gekeurt had mogen worden. Maar ja, wat we al wisten, het UWV is machtiger dan God, Allah en hun consorten.
Deze werkplaatsen moeten sinds enkele jaren alweer meer concureren en er bestaat dus de noodzaak om de snelste en meest productieve mensen aan de vaak lopende banden te hebben zitten. Deze mevrouw trekt zich erg het lot aan van de vele geestelijk gehandicapte mensen die er werken en waar in haar ogen erg veel misbruik van wordt gemaakt. Ze zijn er makkelijk onder druk te zetten en hebben weinig weerstand tegen dingen die in feite niet deugen.
Ze vertelde ook dat de mensen die er zijn geplaatst en waar toch een flinke subsidie bij wordt gelegd, maar veel meer moeite hebben om het baantje in te vullen veelal in de kanitine zitten met een krantje of zo, ze kunnen het tempo toch niet volgen.
De eigenlijke opzet van deze werkplaatsen was toch ooit dat voor de mensen die het aan zouden kunnen het een opstap zou zijn naar regulier werk. Maar juist het feit dat men moet concureren maakt dat men juist die mensen dringend nodig heeft om de produktie te halen en ze worden dus angstvallig vastgehouden. En tegelijk worden de mensen die het niet aan kunnen in een vernederend hoekje geschoven met de hoop dat ze maar opdonderen.
Zodra er sprake is van een leuke groep warin het gezellig werken is wordt zo'n groep onmiddellijk uiteen getrokken, wist de mevrouw me te melden, het mag niet gezellig zijn. Daar zou de produktie onder leiden.
Ze vertelde dat ze nieuw werk erbij hadden. Ik herkende het meteen toen ze het uitlegde, werk van een groot logistiek bedrijf hier uit Venlo, waarvan ik en vooral heel veel uitzendkrachten weten dat ze geen kip meer kunnen vinden die er wil werken. Er heerst een slavendrijversmentaliteit en waar ze kunnen trekken ze mensen, in samenwerking met het uitzendbureau, flink onder sift. Ik heb 1 1/2 jaar gelden nog wat recht getrokken voor de 70 mensen in een bepaalde afdeling daar die allemaal teweinig betaald kregen. Er zijn nu 20 mensen van de SW daar geplaats die klagen dat men eigenlijk wil dat men 7 dagen per week werkt en ook is een deel van het werk naar de sociale werkplaats gegaan. Van maximale werktijden hebben ze er nog nooit gehoord, die de Geus trouwens wil versoepelen.
Het inlenende bedrijf heet nu erg "sociaal" omdat men deze mensen aan het werk helpt en waar de nodige subsidie naast ligt. Sprake van doorschuiven naar een gewone baan is er al helemaal niet, het bedrijf wil absoluut geen vaste medewerkers in dienst hebben. Het werk wordt gedaan worden in een moordend tempo wat weer inhoudt dat de mensen die dusdanig gehandicapt zijn er niet aan kunnen deelnemen en met een krantje en een kop koffie de dag moeten doorbrengen in de kantine of zo. Dat gaat natuurlijk ook vervelen en die halen hopelijk wel af.
Ik vraag me af of iemand me nog kan vertellen wat er sociaal is aan de sociale werkplaatsen op deze manier, hoezo begeleidig richting regulier werk? Marktwerking, dat is het toverwoord, ze moeten concureren. Maw, de zweep erover, produktie, produktie, produktie.

O ja, de toekomst van die mevrouw dadelijk, geen WAO, maar ja we hebben toch de bijstand nog.

Ger