Online Opinie-onderzoek Euro

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Jun 10 11:14:44 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Nee, het is geen toeval dat het in de eurozone slecht gaat. Regeringen die al
> jaren verzuimen op orde op zaken te stellen, die liever de werkloosheid zien
> oplopen dan de economie hervormen.

Hoe hervorm je een economie? Welke instrumenten heb je
daarvoor?

En wat is "liever de werkloosheid zien oplopen dan de
economie hervormen"? Wat is hier de relatie? De economie
kent immers vele vormen.

 > Die de pijn proberen te verdoezelen door
> maar wat meer te lenen van morgen.

Precies, je haalt ze ergens anders vandaan.

http://www.limburger.nl/Pagina/0,7090,31-1-2-2501-2636363-1438-730825-,00.html

"
  'Geen restaurant en sauna in een agrohotel '

Leon Janssen
Venray/Horst - De gemeenten Venray en Horst aan de Maas zijn
op zoek naar plekken voor de bouw van agrohotels of -motels
voor buitenlandse werknemers. Maar wat moeten we ons daar
eigenlijk bij voorstellen?

De portier buigt als een knipmes. In de ruime ontvangsthal
neemt de liftjongen de koffers over en sjouwt ze naar de
ruime hotelkamer. Het kamermeisje in haar korte zwarte
jurkje met spierwit schortje stoft met haar plumeau het
nachtkastje nog even af en verdwijnt dan met een ,,nog een
prettig verblijf meneer'' uit de kamer.

Dat is wat we ons zo ongeveer voor de geest halen als we het
woord hotel horen. Maar wat moeten we ons voorstellen bij
een hotel of motel in relatie met de huisvesting van
buitenlandse werknemers? Greetje Lep van de gemeente Horst
aan de Maas, nauw betrokken bij de plannen voor de
agromotels in de regio, lacht als haar gevraagd wordt of de
Polen die in de agrohotels verblijven ontbijt op bed en
roomservice krijgen.

,,Nee hoor, in die agrohotels komen heus geen restaurant en
sauna. Het wordt meer een soort logiesgebouw, maar dan in
het groot. Een flatgebouw met een heleboel eenvoudige
zit-slaapkamers. Anders zou de huur veel te hoog worden. En
daarbij komt nog een aantal gemeenschappelijke ruimten.
Doordat het om grote aantallen kamers gaat, is het ook
mogelijk een beheerder voor het gebouw aan te stellen.

Het is niet de bedoeling dat de kamers gehuurd worden door
de afzonderlijke werknemers, maar dat grote werkgevers en
uitzendbureaus een huurcontract afsluiten voor bijvoorbeeld
twintig of veertig wooneenheden. Zij kunnen de bezetting van
de kamers dan zelf regelen. In de regel gaat het om
werknemers die maar enkele maanden in Nederland zijn, maar
die arbeid verrichten die structureel is. En dat is meestal
niet in de agrarische sector, maar meer in de horeca, bouw
of fabrieken. Agromotels is daarom eigenlijk ook geen juiste
benaming.''

Als het aan de provincie ligt, komen er in Noord- en
Midden-Limburg de komende jaren maximaal vijf van dergelijke
motels of hotels. Bij wijze van proef, na een jaar wordt
gekeken of dit wel de juiste oplossing is voor de
huisvesting van buitenlandse werknemers. De behoefte aan
huisvesting van duizenden buitenlandse werknemers blijft
namelijk nog lang bestaan, concludeerde de provincie na
onderzoek.

De gemeente Venray heeft inmiddels aangegeven dat ze zeker
een hotel voor buitenlandse werknemers wil gaan bouwen. En
ook Horst aan de Maas onderzoekt twee locaties voor de bouw
van een dergelijke accommodatie. Dat zou mogelijk ook in een
bestaand gebouw kunnen zijn, zegt Greetje Lep. Wat ze
daarbij op het oog heeft, wil ze nog niet kwijt.

Maar wie moet die hotels dan gaan bouwen of bestaande
accommodaties ombouwen? Niet de gemeenten, dat is wel
duidelijk. ,,Projectontwikkelaars, grote bedrijven die veel
buitenlandse werknemers in dienst hebben of mogelijk een
woningstichting'', zegt Lep. ,,Ja hoor, daar zijn we al heel
concreet mee in gesprek. We blijven niet stilzitten. We gaan
er ook van uit dat het ons zal lukken om de hotels te
bouwen. We geloven erin.''

vrijdag 10 juni 2005
"

Iemand een idee wat ik er mee aan moet?

> Die de zekerheid van het Rijnlandse stelsel prefereren boven iets meer
> dynamiek in de economie (zoals in Engeland, Amerika, China, Oost-Europa), en
> daarmee juist diezelfde werknemers schaden. In China en India en de VS lachen
> ze zich kapot dat wij ons zo in het moeras blijven vastdraaien.

Kan ik me voorstellen. We zouden *het* kenniscentrum worden
maar dat liep even iets anders. We krijgen nu staats
monopolies door (lokale) overheden de invulling ervan te
laten bepalen.

> Met de euro heeft dat weinig te maken. STEL nou dat wij 'te goedkoop' de euro
> in zijn gegaan - wat nonsens is, maar stel. Dat impliceert automatisch dat
> voor andere landen dus het omgekeerde geldt. Dan zou het daar dus beter moeten
> gaan. En het omgekeerde is het geval - zelfs al maskeren ze de boel nog een
> beetje door verhoging van schulden.

http://www.federalbudget.com/
Federal Budget Spending and the National Debt

> Dat neemt overigens niet weg dat er in Nederland wel reden is om een impuls te
> geven aan het consumentenvertrouwen. Daarover morgen meer.

Ben benieuwd want consumenten vertrouwen is een ding een
lege portemonnee een ander.

Ik zie ook nog steeds maar niet hoe de EU en de Euro die
kennelijk een eigen dinamiek creeeren zichzelf bij de kraag
uit het moeras gaat heisen.

Ik zie of hoor maar geen zaken waarvan ik denk "kijk, hier
is echt over nagedacht en dat heeft ook persperctief", het
is eerder het oppoetsen van veroudere economische motoren
die eigenlijk allang opgedoekt hadden moeten worden.

Of zie ik iets over het hoofd, Bert?

Henk Elegeert