EU een elitair en bureaucratisch project

Fri Jun 10 06:38:32 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 10-jun-05, at 0:04, Bert Bakker wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Toch een correctie: in Europa is de inkomensverdeling per jaar
> inderdaad een
> stuk platter dan in de VS. In die zin is Europa socialer. Kijkt men
> echter
> naar de inkomensverdeling over het hele leven, dan zijn de verschillen
> in
> Amerika juist een stuk kleiner dan in Europa. In Europa wordt een
> dubbeltje
> nooit een kwartje, in de VS kun je diep vallen, maar je daar ook weer
> [...]

Amerika kent zogeheten 'white trash' en (grotendeels zwarte)
ghetto's; gemeenschappen die al generaties tot de onderste
regionen van de samenleving behoren.

Dat je je in Europa niet kunt opwerken is ook niet helemaal waar.
Om me even tot Nederland te beperken: de Amsterdamse
wethouder Aboutaleb is zoon van een Marokkaanse gastarbeider;
de voetballer Van der Vaart komt uit een woonwagenkamp; en een
van onze opiniebladen had een paar jaar geleden een reportage
over wetenschappers met ouders van eenvoudige komaf (de weten-
schappers voelden zich dubbel ongemakkelijk; hun eenvoudige ouders
konden ze niets uitleggen over hun werk, en tegenover vakgenoten
van betere komaf voelden ze zich onwennig omdat een stuk culturele
bagage ontbrak). Nog twee voorbeelden uit de politiek: de vaders
van Kok en Peper waren timmerman, respectievelijk metaalbewerker.

De huidige vakbondssituatie in Amerika ken ik niet, maar was het er
lange tijd niet zo dat je er verplicht lid moest worden van de vakbond
om in de bepaalde sectoren überhaupt te mogen werken? (In de
Amerikaanse filmindustrie is dat nog steeds zo dacht ik.)

> Zo gemeten zijn de VS dus socialer dan Europa. Wie hier eenmaal aan de
> marge
> terechtkomt, blijft er levenslang gevangen.

Dat is in Nederland wel een probleem - de situatie in andere landen
ken ik niet - maar heeft hier grotendeels te maken met volstrekt
falende reïntegratie en incompetente wethouders van sociale zaken.
(Het niveau van de Nederlandse politici is overigens überhaupt be-
droevend - wat natuurlijk niet zo vreemd is als men ziet uit welke
kleine groep dergelijke lieden worden gerecruteerd.)

> Niet de zwakken genieten hier
> bescherming, maar juist de relatief sterkeren op de arbeidsmarkt, via
> vakbond
> en stembus.

Dat laatste heeft dus te maken met falend leiderschap vanuit
de politiek. In het verzuilde Nederland werden ook de zwakkeren
vertegenwoordigd via de politici uit hun eigen zuil. Sinds de
ontzuiling gaan politici in Nederland de VS achterna en richten
zij zich alleen nog maar op de middenklasse, omdat daar de
stemmen zijn te halen. Het meest opvallend hier is Wouter Bos,
maar dan voornamelijk omdat hij nu pas een koerswijziging heeft
ingezet; andere partijen doen het al veel langer. Bij D66 zou
men niet eens meer weten hoe een werkloze eruit ziet, denk ik.

> Henk schreef trouwens dat de economische aanpassingen in een wild
> tempo gaan.
> Ik ben dat niet met hem eens. Niet Balkenende gaat te snel, veel andere
> Europese landen gaan veel te langzaam.

Want?

> En in Oost-Europa groeien ze met 6.5
> procent per jaar, in China en India met 8 a 9 procent. Dáár gaat het
> wild
> aan toe. En zij vinden het helemaal niet erg dat wij nog even
> Rijnlands om ons
> heen kijken...

Dat gaat trouwens ook gepaard met gigantische milieuvervuiling
en roofbouw (vooral China); kinderarbeid (India, Oost-Europa) en
de levensduur is er veel lager dan bij ons. Dus of we die landen nu
als voorbeeld moeten nemen...

De bevolkingen van dergelijke landen hoef je het niet te vragen; die
zijn tegen het wilde kapitalisme, maar moeten het afleggen tegen
de hun eigen zakken vullende elite. In China komt nu eindelijk het
begin van een milieubeweging op, vanuit het volk. Veel te laat,
vrees ik, want inmiddels is het hele land vervuild en is de Gobi-
woestijn opgerukt tot 300 kilometer voor Peking.

> Wel is het waar dat het begrotingsbeleid van het kabinet moet worden
> aangepast. Men moet ook merken (in de portemonnaie) dat de
> hervormingen (en
> dat is wat anders dan afbraak, prof. Fluks) wat opleveren.

Ja, mooie woorden. Inmiddels heeft een groep economen de
noodklok geluid: het kabinet-Balkenende II veroorzaakt voort-
durend zijn eigen tegenvallers, en weet daarop niets anders te
doen dan maar weer verder te bezuinigen, stellen zij.
Met andere woorden: de tijden van de kabinetten-Lubbers, toen
de economische crisis door wanbeleid nodeloos werd verdiept,
zijn teruggekeerd. Met hartelijke instemming van D66.

> Zoals gezegd: daarover morgen meer.

Nou, ik hoop dat je dan wat beter onderbouwt Bert.

Erik vdMb