Euro gaat kapot aan 'divergentie'

Mon Jun 6 08:19:36 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>:
>Na een heerlijk lange vakantie ben ik maar weer eens de D66lijst gaan
>lezen.

 Toch geen fietsvakantie, hoop ik..?    :-)

>Verder is muntpolitiek monetaire politiek, en dus niet op te splitsen in
>regionale verschillen.

 Maar dat is dus juist het probleem. Verschillende regio's met verschillende
 economieen hebben dezelfde munt. Een Euro op de ene plek is niet evenveel
 waard als een Euro op een andere plek. Da's de reden waarom onze Euro's
 naar elders verhuizen, waarom men er daar minder mee kan en waarom op beide
 plaatsen de prijzen stijgen.

>Ook al *voor* de euro vormden we een economische unie.

 Maar toen betaalden we in ons land niet met Italiaanse Lires (nu wel met
 Italiaanse Euro's) en gingen wij niet over de monetaire politiek van
 andere landen. En omgekeerd, natuurlijk: nu gaan andere landen over onze
 Euro.

 Er wordt overigens veel gepubliceerd over het divergentie-begrip (meer
 dan over het referendum). Bij mij komt het in elk geval zeer geloofwaar-
 dig over.

 Ach, misschien bestaat over 10 dagen de Euro niet meer. Dan stort immers
 mogelijk de EU in... En anders is het over en paar jaar gewoon afgelopen
 en slaan mensen aan het rekenen hoeveel deze grap ons gekost heeft (het
 geld dat naar het buitenland is gegaan, zien we waarschijnlijk nooit meer
 terug).